En ny folkehobby?

Ei jeg kjenner som jobber i en bokhandel har sagt at det siste året har det vært overraskende mye puslespill som har blitt solgt, men er det egentlig så overraskende? Folk har tross alt vært mer hjemme og måtte jo ha noe å finne på. Selv har jeg kost meg med å legge puslespill helt siden jeg var liten. Det er noe med det å lete etter de riktige brikkene til de riktige stedene. Alt faller bokstavelig på plass når det er riktig.

Puslespill finnes i mange størrelser og med utallige bilder og mønster. Et jeg nettopp har lagt ferdig var dette sjømotivet på 2.000 brikker. Heldigvis har jeg et stuebord jeg kan bruke til dette.

Favoritten min med å pusle er at jeg kan høre på behagelig musikk og ha en ro i kroppen med at jeg kun har fokus på å pusle. Nesten litt som mindfullness – i alle fall sånn jeg har forstått mindfullness. En stille ro med fokus på de små ting.

En annen fordel med puslespill er at en kan lime puslespillet og henge det på veggen som bilder – eller gjøre som jeg alltid gjør: plukker det fra hverandre og legger det tilbake i esken fordi da kan jeg legge det mange ganger. I løpet av årene har jeg skaffet meg flere ulike puslespill – både i størrelse og motiver – noe som gjør at jeg aldri må legge samme puslespillet hver gang.

Variasjonen i størrelser og motiver gjør at på mange måter kan puslespill passe for de fleste så lenge de kan se bildet og plukke opp brikkene. Det er også noe som det kan være enkelt å samarbeide om. Når jeg var liten puslet jeg det som var enkelt og min far puslet blå himmel og andre mer ensfargede ting. Så lenge vi hadde plass til å la det bli liggende var det heller aldri noe stress med å bli ferdig. Dermed ble det noe som var hyggelig og uten stress – og vi trenger alle litt ustresset hygge innimellom.

Takk for at du leser. Liker du puslespill?

2 kommentarer
    1. Jeg elsket å pusle da jeg var barn… Vet ikke om jeg liker det nå, for har ikke prøvd, men kanskje jeg skal prøve. bordet vårt alltid fullt av rot, hihi.

      Så fint puslespill du la.

      1. Takk.
        Om du noen ganger føler behov for litt rolig tid, er puslespill gull verdt etter min mening. Dessuten, da blir du “nødt” til å rydde bordet (tror det finnes puslespillmatter en kan bruke og rulle samme puslespillet om en ikke har plass til å ha det fremme hele tiden) hihi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg