En form for diskriminering?

Stadig vekk er det ting jeg stusser på. Ting jeg lurer på. Ting jeg innser at jeg ikke helt forstår. Ting jeg trodde jeg forstod, men som ser ut til å endre betydning uten at jeg helt får det med meg.

Diskriminering er definert hos Store Norske Leksikon som å “behandle noen mindre gunstig enn andre” (snl.no). Der står det også at diskriminering “brukes også noen ganger om forskjellsbehandling for å utjevne eksisterende forskjeller, for eksempel ved kvotering av underrepresenterte grupper ved ansettelse eller opptak til høyere utdanning. Rettsreglene kaller slike ordninger «positiv særbehandling», og regner ikke dette som diskriminering.”

Jeg kan være enig i mye av dette, men noen ganger lurer jeg litt likevel fordi jeg føler på mange måter at vi i Norge er ganske så likestilte. Så når jeg leser på Nettavisen at Regjeringen kommer med nye krav om likestilling begynner tankene mine å jobbe.

Nye regler som foreslås skal nå tilsi at det må være en 40% andel kvinner i styrer i store og mellomstore bedrifter.

En miks av ulike folk i et styre tror jeg kan ha mange fordeler fordi vi har alle ulike bakgrunner og dermed ulike synspunkt. Det kan være lurt.

At kvinner fremdeles må kvoteres inn i styrer derimot – der merker jeg at jeg stritter litt imot faktisk. Vi er såpass likestilte at det burde ikke være nødvendig med den kvoteringen syns jeg. At det å være kvinne kanskje blir et viktigere kriterie enn kunnskap…der sliter jeg litt. Dessuten – om det er et styre i et selskap hvor kvinner ikke har noen interesse for å sitte i styret – hva skjer med bedriften da?

Dessuten – noe som lenge har gjort meg betenkt – det kvoteres inn kvinner i det som ofte tradisjonelt har vært mannsdominert, men hva med yrker/bedrifter hvor det tradisjonelt har vært en kvinnedominans? Hvor er kvoteringen av mannfolk inn i de yrkene og bedriftene?

Hvis den likestillingen er så viktig å gjøre det så likt fordelt som mulig med kvinner og menn – burde det ikke gjelde alle sektorer uavhengig jobb/yrke/bedrift?

Nå har jeg dessverre ingen statstikk å støtte meg til for øyeblikket, men jeg har en følelse av at i en del yrker er det en overvekt av kvinner uten at det kvoteres inn menn….Hvorfor går ikke den likestilligen begge veier?

Jeg bare lurer… (og leser fascinert kommentarfeltet under slike nyhetsartikler for å se om jeg kan få mer innsikt)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg