Draumen om eit småbruk

– er navnet på en tv-serie på NRK. Nå har den to sesonger og jeg har de siste dagene sett andre sesong. Tror jeg så første sesong i våres eller noe?

Interessant serie, selv om jeg stusser på enkelte ting. Det er ikke noe galt, men noen ganger tenker jeg at en del ting ikke er realistisk for mange. Trenger alt en ser alltid være realistisk? Nei, absolutt ikke. Jeg hadde kanskje forventet noe mer realisme og mer gjennomtenkthet (er det egentlig et ord?).

En av episode i sesong to viser at fruen i huset drar på ferie med barna, og at mannen skal “stelle hjemme”. Eller, egentlig ser vi bare mannen i den episoden og “alle” er forundret over hvor mye ugrass som kan gro på kort tid midt på sommeren. Ugrass gror alltid godt om en ikke håndterer det med en gang det begynner å gro. En skulle tro disse menneskene visste det?

Noe annet jeg stusser på, er økonomien. Det er ikke noe galt med den, men når de har kjøpt gård og innrømmer at de har brukt mer enn de tenkte på kjøpte, og så må de rive huset og bygge nytt, de kjøper gravmaskin, bygger nye bygninger og svømmebasseng. Så sier de i sesong to at de må få til en inntekt av gården. Greit nok det, men hvor kommer alle pengene til alle kjøpene fra? Godt mulig de har masse sparepenger eller låner til pipa og over, men jeg føler det er en mangel at det ikke engang nevnes… Spesielt om de ønsker at serien skal brukes som inspirasjon…

Selv om jeg nå hørtes veldig negativ ut, likte jeg serien veldig godt (og lurer veldig på om det vil komme en sesong tre?).

Familien er viktig for dem, og de virker til å samarbeide godt. De ser positivt på det meste, og bruker de mer negative bitene som læringspunkter hvor de øker kunnskapen sin og ser det som forbedringsmuligheter. De er ikke redd for å ta i et tak og jobbe hardt med lange dager. De har en imponerende stå-på-vilje og de klarer å glede seg over de små øyeblikkene. Det skinner gjennom at de koser seg med det de gjør – og det er vel noe av det viktigste!

2 kommentarer
    1. Enig med deg, særlig det med økonomi. Stussa også på alle innkjøpa. Men jeg tror at mannen har fulltidsjobb. Det hjelper jo.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg