Det har begynt!

Nå er det enkelte blomster (og grønnsaker) som er over middagshøyden og det er da neste prosjekt starter. Frøinnsamling! Blomkarse varer ikke nødvendigvis lengst som blomster (i alle fall ikke når det kommer larver og spiser de opp…), men frøkapslene er utrolig enkle og samle inn. Tagetes (fløyelsblomst) blomstrer gjerne lenge, men nå en blomst er ferdig er det mulig å spare frøene selv om det fremdeles er mange blomster igjen på planten. En blomst fra tagetesen har haugevis av frø til nye planter – noe jeg alltid syns er gøy (tross alt spirer sjeldent alle frøene så det er greit å ha mange). Ringblomst er samme greia – veldig enkel å spare frø av.

Alle disse tre har jeg spart frø av før, men kornblomsten er ny for meg i år. Noe mer kålete å spare frøene fordi jeg har ikke lyst til å ta vare på alt bøsset, så det er litt mer pirking. Når jeg tenker meg om kan dette være en fin vinteraktivitet egentlig. Samle sammen blomsterhodene etter at de er avblomstret, og så bare vente med pirkearbeidet med å skille frø og bøss til senere – så lenge en har et sted å ha dem er det jo ikke noe problem.

Uansett; jeg liker å samle frø – ta vare på dem for så å kunne så dem til neste år. Reddikene mine gikk i blomst i år, så jeg har spart frø fra dem også. Løvemunnen er snart klar for frøsparing – de er jeg litt spent på. Jeg sparte nemlig frø fra løvemunn i fjor – lilla – men i år har de blomstret med lilla, lys rosa, mørk rosa med gult og en mer burgunderfarge – så hvorfor årets ble så ulike fra utgangspunktet aner jeg ikke, men jeg kommer til å være veldig spent på hvilke farger det blir på løvemunnen neste år…

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg