Det finnes håp!

Verden endrer seg. Mennesker endrer seg. Naturen og klimaet endrer seg. Ikke alle disse tingene er nødvendigvis til det bedre. For eksempel har The Great Barrier Reef – et korallrev – slitt med endringer som har gjort det sykt, dårlig og stedvis døende (så vidt jeg har forstått i alle fall). Hva ser jeg som en av sakene på nettsidene til nrk.no når jeg bare tenkte å lese litt overskrifter? Jo, at at kanskje er en kur for korallrevet – et håp – en mulig redning.

Mye av klimahysteriet er mye prat, men lite som faktisk gjøres syns jeg det ofte virker som. At klimaet og naturen endrer seg burde ikke komme som en overraskelse, men hva som egentlig skjer og hva vi kan gjøre med det virker det ikke nødvendigvis som alle alltid er helt enige om for å si det sånn…

For egen del har jeg lite til overs for en del av aksjonene som forekommer – kaste maling og tomatsuppe på ulike kunstuttrykk – det være seg malerier eller skulpturer – har jeg ingenting til overs for. Ei heller de som setter seg i midten av trafikken så haugevis av biler blir stående på tomgang i lang tid – aksjonistene får oppmerksomhet, men naturen må lide enda mer…De som lager lover og regler må gjøre en så god jobb som mulig, men vi som enkeltmennesker har også et stort ansvar. Alle valgene vi tar har konsekvenser. Jeg tror at vi må oppsøke kunnskap, vi må lære og vi må bruke kunnskapen vi tar til oss. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Om vi i tillegg blir flinkere til å ta valg med lommeboka (les: kjøpe ting som varer, som kan repareres ved behov, vite litt om bedriften/selskapet vi kjøper ting fra – at de gjør best mulig valg for naturen de også) – så tror jeg vi sammen kan komme langt.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg