Den magiske søvnen

… er den søvnen du faktisk får. Det er i alle fall min mening. Søvn er det (tydeligvis) dessverre mange som sliter med. Jeg er en av dem; bruker stort sett et par timer på å sovne og våkner mange ganger i løpet av natten – er det rart jeg er sliten noen ganger?

Tips og triks føler jeg at jeg har prøvd det meste av

  • legge meg og stå opp omtrent samme tid hver dag – inkludert i helgene
  • ha soverommet mørkt og kjølig – gjerne med frisk luft
  • ikke drikke te (jeg drikker ikke kaffe) rett før sengetid
  • slå av skjermer (pc og mobil – jeg har ikke tv) i god tid før sengetid
  • ikke ha mobilen på soverommet (jeg har vekkeklokke)
  • ha et kveldsrituale så kroppen blir oppmerksom på at det er leggetid

For noen år siden var jeg så desperat av å ikke sove ordentlig at jeg gikk til legen for å få hjelp. Legen gav meg noe sovemedisin – i utgangspunktet en bra ting. Det fungerte bare ikke så bra for meg – ikke sovnet jeg raskere, ikke våknet jeg mindre i løpet av natten, men jeg følte meg groggy, fyllesyk og som jeg veide flere tonn…og dette var i tre dager for hver gang jeg prøvde. Tror jeg testet det ut 7-8 ganger før jeg gav opp fordi det ikke passet til meg.

Her om dagen var jeg litt sliten fordi jeg hadde sovet skikkelig dårlig – noe som innimellom gir meg hodepine. Så spurte en kollega om hun hadde noen gode tips – bortsett fra de vanlige som alle nevner. Utrolig nok hadde hun et tips jeg aldri hadde hørt før: sov med høyre side av hodet på puten. Det hadde noe med hjernehalvdelene å gjøre, men jeg husker ikke hva.

Nye tips må jo testes ut og dette har jeg nå testet siden mandag kveld. Har fremdeles litt å jobbe med, men enn så lenge i alle fall ser det ut til å fungere! Nei, jeg sovner ikke helt med en gang, men det tar ikke flere timer og når jeg våkner i løpet av natten passer jeg på å legge meg på høyre side og jeg sovner faktisk fortere igjen. Så nå krysser jeg bare fingrene og satser på at denne magiske søvnen fortsetter!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg