De fire store

Når jeg hører noen si “De fire store” tenker jeg automatisk på Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie. Hvorfor? Fordi det var det de ble kalt; i norskfaget og i litteraturhistorien som jeg kjenner den. Jeg er tross alt utdannet bibliotekar så det er kanskje derfor naturlig at tankene mine går den veien. Skjønt, selv om jeg har hørt om dem har jeg ikke lest noen av dem (det burde jeg kanskje ikke innrømme?). Mulig at jeg leser noe av dem i fremtiden en gang…

Uansett, det var ikke de fire store i litteraturen jeg tenkte på når jeg fant ut av denne bloggposten. Jeg hadde nemlig en samtale med en som innimellom har begynt å tenke over pensjon. Ikke fordi personen skal pensjonere seg i nærmeste fremtid, men fordi tiden går. Vi snakket litt om hva vi likte og gjøre og jeg ble gående og tenke over dette.

Det var da jeg innså at jeg hadde min egen variant av de fire store: lese, skrive, gå tur og holde på i hagen/stelle med plantene mine. Selvfølgelig har jeg også andre ting jeg liker, som for eksempel personlig økonomi og håndarbeid, men det er noen ting som føles mer livsviktig enn andre.

For meg er de fire store ting jeg har gjort omtrent hele livet og ikke klarer meg uten. De er ikke like viktige som luft og mat, men de er heller ikke så langt unna.

Nå som jeg har innsett noe jeg egentlig har visst lenge; kanskje det blir enklere for meg å faktisk fokusere mer på det? Jeg føler meg tross alt bedre når jeg gjør disse tingene og hvorfor skal jeg ikke være snill med meg selv?

Har du noen ting som er “de store tingene” for deg?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg