Bruke BSU-kontoen?

Her om dagen satt jeg og snakket økonomi med en venninne. Det er ikke det jeg snakker om oftest med venner fordi jeg har innsett at jeg nok er mer opptatt av det enn de er. Eller, jeg er i alle fall mer ivrig på å snakke om det.

Vi kom inn på hvordan en kan bruke av pengene som står spart opp på BSU-kontoen; så jeg syns jo temaet var veldig interessant.

Det første som er viktig  å vite om en BSU-konto er at du bare kan opprette EN. Om du bytter bank, kan du ta med deg BSU-kontoen, bare pass på at bankene vet hva det er og hva planen din er så det ikke blir krøll med skattemyndighetene.

For mange år siden opprettet jeg en BSU-konto og begynte å spare. For meg var det en helt naturlig ting fordi jeg visste helt sikkert at jeg ville kjøpe en bolig en dag. For det er jo en av tingene med en BSU-konto. Den kan kun brukes til betale for bolig du skal bo i.

Når jeg kjøpte huset mitt var ikke BSU-kontoen full og jeg var dessuten ikke for gammel til å sette inn penger der (den grensen slår til når du er 34 år), dermed fortsatte jeg å spare penger på den kontoen.

Når jeg ble for “gammel” til å fortsette å sette inn penger var da jeg gjorde det jeg tenkte var innlysende, men som jeg i ettertid har innsett at ikke alle vet om. I stedefor å “tømme” det som stod på kontoen inn på boliglånet, valgte jeg at boliglånet mitt skulle trekkes fra BSU-kontoen.

Dette frigjorde en sum i måneden jeg vanligvis ville betale lånet med, men som jeg nå kunne bruke til andre ting. Siden jeg er meg, brukte jeg mesteparten på å betale ekstra på den lille delen av boliglånet mitt, men jeg sparte også ekstra for å fylle opp igjen sparekontoen.

Siden jeg fortsatt har penger igjen på BSU-kontoen, har jeg tenkt til  å fortsette med den ordningen. Enten til kontoen er tom eller til jeg er ferdig med å betale andre lån og skal videre med andre planer. Om jeg først når andre planer kommer jeg til å “tømme” BSU-kontoen inn på lånet. På den måten har jeg ikke mer BSU-konto, men jeg kommer også til å ha mindre lån.

Visste du at det var mulig å bruke BSU-kontoen på den måten eller trodde du at du måtte bruke hele beløpet på en gang?

4 kommentarer
      1. Bare hyggelig!
        Når jeg tok opp boliglån for flere år siden stilte jeg (heldigvis) mange spørsmål og fikk svar på mer enn jeg spurte om; noe som har gjort at jeg har kunnet ta et par gode valg 🙂

    1. BSU, boligsparing for ungdom, er en sparekonto for alle mellom 18 og 33 ar. Her kan du spare opp til 25.000 kr i aret og det gir deg et skattelette. Opp tilkr. Har du litt ekstra penger som du kan hive inn pa kontoen, er na tiden a gjore det. Husk at du ikke skal ta pengene i fra bufferen din, men skulle du ha noe anne liggende, er det greit a gjore det for nyaret.

Siste innlegg