Blogmas?

På YouTube er det en førjulsgreie med å legge ut en video (ofte en vlog) hver dag i desember frem til jul og det har fått navnet “Vlogmas”. Så jeg begynte å lure – finnes det noe av det samme for blogging som kalles “blogmas” eller lignende? Eller blir det på en måte for mye av det gode fordi mange bloggere uansett legger ut innlegg hver dag? YouTube er tross alt en annen plattform hvor mange bare legger ut en video i uka, så å skulle legge ut video hver dag blir utrolig mye mer jobb. Riktignok er det mange som (tydeligvis) planlegger dette i lang tid i forveien – kanskje ikke så rart i siden å lage en video (etter min erfaring) tar mange ganger mer lang tid enn det gjør å skrive en bloggpost. Skjønt, det har sikkert litt å gjøre med hva en faktisk gjør ut av det også.

For min egen del tar det å lage en video lang tid – finne ut hva videoen skal inneholde, selve filmingen, redigering og så skrive det som trengs i beskrivelsen når videoen lastes opp og gjøres klar til publisering. Bloggposter tar generelt kortere tid: en ide, litt skriving, finne et bilde jeg allerede har eller ta et nytt passende bilde og så publisere.

Den siste måneden har jeg vært litt opp og ned i skrivingen her på bloggen, så dette er kanskje mest en utfordring for meg selv – legge ut et innlegg hver dag. Med andre ord: ha en egen litt blogmas – uten særlig juleinnhold til og med. Kunne sikkert bare kalt det for vanlig blogging og fokusert på å legge ut noe hver dag – for jeg liker å ha den vanen – at det er noe jeg gjør hver dag. Så, blogmas hver dag hele året? blir lissom ikke helt samme følelsen over det.

Uansett, nå er det helg og fri fra jobb – kanskje jeg får puslet ferdig puslespillet denne helgen?

6 kommentarer
    1. Virker kanskje som du overtenker.. snuppen min legger ut videoer hver dag, riktignok ikke YouTube, men prosessen tar kortere tid enn å blogge..

      1. Vel, ehm, jeg er ekspert på overtenking?.. 😭🤣 Videoer kan være alt hva man gjør det til – og det kan vel blogging også være..

    2. Jeg kan så absolutt forstå at det tar myyye lengre tid å lage en YouTube video enn det tar å skrive et blogginnlegg. Men jammen meg tar det lang tid å lage et blogginnlegg også, jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg kan ofte bruke mellom 3 og 10 timer (ikke nødvendigvis sammenhengende da) på ett innlegg . Det tar mye tid å innhente riktig og god informasjon (om miljø og klima), og samtidig lage et godt leselig og bra innlegg av det. 😉
      Har du egen YouTube kanal? Hva heter den? 😀
      Det er gøy med puslespill, jeg har også et på 1000 brikker jeg holder på med akkurat nå.

      1. Burde kanskje skrevet at for meg så tar ikke nødvendigvis blogginnlegg så lang tid med tanke på at jeg stort sett bare taster ned det som er i hodet mitt? Leser stadig dine innlegg hvor du har mye informasjon, så helt naturlig at de tar lang tid (mektig imponert til tider)!
        Kanalen min heter “The Unwritten Life” – mye puslespill, litt tanker og praktisering av engelsk…
        Hvilke motiver foretrekker du å pusle?

        1. Det er såklart individuelt hvor lang tid man bruker og hva man skriver om. Mangfold er jo supert! 😉 Og takk for det.
          Skal sjekke ut YouTube kanalen din. 😀 Når det gjelder motiv på puslespill er jeg ikke så veldig kresen, har pusle mye forskjellig. Akkurat nå har jeg et av Lindesnes fyr, det forrige jeg puslet var av en magisk skog… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg