Hva er din barnelærdom?

Det er mange ting en lærer som barn som en ikke tenker over når en blir voksen fordi en er så vant til at det er sånn det er.

Noe barnelærdom er mer spesiell enn annet og noe gjør meg mer forundret enn annet og noe har vist seg å ikke stemme…

At en skal gå på venstre side av veien og sykle og kjøre bil på høyre siden av veien var noe av barnelærdommen min. I det siste har jeg ofte begynt å lure på om sånt kanskje ikke er hverken barne- eller voksenlærdom lenger? Bilkjøring er en ting, det ville det fort blitt mange ulykker om ikke alle var enige. Sykling og gåing derimot, der ser det ut til å være veldig delte meninger.

Jeg går konsekvent på venstre siden av veien og holder meg alltid i kanten (tross alt vokst opp på bondelandet hvor veien ikke var de bredeste). Hvor mange ganger jeg har møtt på folk som virker overrasket fordi jeg ikke flytter meg ut i veien når de kommer gående mot meg og de da går på høyre side av veien vet jeg ikke, men det er mange! Ofte lurer jeg dermed på: er ikke regelen at en skal gå på venstre side av veien om det ikke er gangfelt?

En annen ting som har med vei og sånt å gjøre: å se seg for før en krysser veien. At folk er sløve når de venter på grønt lys med piping kan jeg forstå. At de ikke følger med når de skal krysse vanlige gangfelt (zebrastripene som jeg kalte det når jeg var liten) er mye skumlere. Tross alt er ikke bilsjåfører allvitende og om du ikke gir et eneste signal om at du har tenkt til å krysse veien før du plutselig er midt i, kan det få uheldige konsekvenser… HINT

Se til venstre, høyre og venstre igjen før du krysser veien – selv om det er et gangfelt der. (selv gjør jeg det ofte automatisk til og med når det er grønt lys med piping…)

Barnelærdommen som fikk meg til å tenke over sånn ting hadde derimot med hjemmet å gjøre. Når jeg var liten skulle en helst ikke tappe vann, og dermed ikke gå på do, når strømmen gikk. For oss var det en vanlig ting i huset jeg vokste opp. Selvfølgelig tok jeg med meg det inn i tenårene og voksen alder. Derfor var det med stor forundring at en kollega ikke skjønte problemet jeg hadde hatt med at strømmen var gått så jeg ikke fikk gått på do, pusset tennene eller dusjet.

Nå har jeg lært, det er ikke alle steder at vannet er knyttet til å strøm. Jeg vokste opp i et hus hvor nabolaget hadde et eget lite vannverk med pumpehus og det var derfor knyttet tett sammen: vann + strøm.

Så nå kan jeg gå på do selv om strømmen går 🙂 Utrolig hva en kan lære i voksen alder.

Har du hatt noen aha-opplevelser med barnelærdom som viste seg å ikke stemme?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg