Årets siste!

Nyttårsaften. Siste dagen i året.

Hva har skjedd, hva er blitt gjort, hva er ikke blitt gjort?

Å tenke gjennom det siste året – 2023 – både mye og lite er skjedd på en gang føles det som.

Jeg startet året 2023 i eget hus med fast inntekt fra fast jobb. Jeg avslutter året på pikerommet hos mine foreldre (et rom som ble gjort om til gjesterom tre dager etter at jeg flyttet ut for omtrent 17 år siden), uten hus, uten jobb, bittelitt arbeidsledighetspenger fra NAV og en godkjent eksamen i innføring i økologisk landbruk som er første semesteret på et nettbasert deltidsstudium.

Kan vel si at verden min har hatt en stor omveltning dette året… og jeg satser på at neste år vil gi meg nok et år med store omveltninger – forhåpentligvis gode omveltninger…

2023. Et vanskelig og slitsomt år. Et år med mye håndarbeid – både strikking og hekling. Et år med frustrasjon, glede, helsebekymringer, utforsking og læring. Et år med mange tanker om hvor veien vil gå videre – og hvor jeg ønsker at veien min skal gå videre.

Akkurat hvor veien min vil gå, vet jeg ikke, men jeg har mange ideer om hvor jeg vil. Om jeg vil få til det jeg ønsker, vet jeg ikke. Jeg har noen som heier på meg, og jeg har noen som er litt mer skeptiske. Jeg har også folk som prøver å fortelle meg at jeg ikke må forvente så mye, at jeg må senke forventningene og ta til takke med noe som er “greit nok” selv om det ikke er det jeg ønsker fordi en kan ikke forvente for mye.

Noen ganger lurer jeg litt på hvem av disse jeg burde høre på. Kanskje jeg forventer for mye og ønsker for mye? Men hvorfor skal jeg måtte ta til takke med ting jeg ikke ønsker?

Så jeg velger å følge egne tanker og mål; ikke legge for mye vekt på de som er skeptiske – kanskje de er blitt skeptiske fordi de selv ikke har klart å komme seg dit de ønsket? Eller kanskje de er skeptiske fordi de ikke ønsker at jeg skal bli skuffet? Uansett hvorfor de er skuffet, har det mer med dem å gjøre enn med meg.

Misforstå meg rett – jeg kan skuffe meg selv rett som det er, men jeg velger å fortsette – å stå på mitt og jobbe for å komme dit jeg ønsker så jeg kan leve livet mitt på min måte som passer for meg.

Det er ingen som sier det vil bli enkelt og gå fort, men ingenting er umulig – det tar bare litt lenger tid noen ganger.

Hm, mange tanker på årets siste dag. Tanker jeg har hatt før og vil sikkert ha igjen.

Har du gjort deg opp noen tanker om året som har gått og året som vil komme? Er livet ditt sånn du ønsker? Eller har du ting du jobber med å endre for å gjøre livet ditt litt mer som du selv ønsker?

Hvor du enn er i verden og hva du enn gjør i kveld, så ønsker jeg deg en god nyttårsaften og sender gode tanker for et nytt år!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg