Aloe vera kan blomstre?

Jeg har hatt utallige aloe vera planter i løpet av livet. Når de blir for store har de en tendens til å bli krokete og rare.

En gang i blant har det skjedd noe pussig med noen av dem så skinnet ikke holder og den geleaktige innsiden tyter utover – det er skikkelig klissete (og om det ligger på treverk og ikke blir oppdaget med en gang blir det veldig stygge merker som ikke kan vaskes bort…).

Når de blir for store til å passe godt i pottene pleier jeg ta et raus – potte om, klippe av og kaste så det som er igjen får bedre plass i potten og ser bedre ut. Utfordringen da er ofte at de ikke virker til å ha lyst til å ha god plass i potten så det tyter opp med nye, små babyer.

Denne gangen har det derimot skjedd noe jeg aldri har sett før. Riktignok er det min fars aloe vera så den har generelt en bedre oppfølging enn mine vanligvis får. Han har hatt aloe veraer så lenge jeg kan huske, men nå har det skjedd noe nytt: aloe veraen får blomst!

Blomsten er utrolig lang, ikke pen, men også ganske kul – rett og slett fordi det er helt nytt.

Den er faktisk så lang (høy?) at jeg ikke fikk alt i ett bilde. Fra skål til topp på blomsten er det nå over en meter!

Jeg har aldri fått til dette selv, men jeg har hatt utallige aloe veraer – men akkurat hvilken type det er (for jeg er ganske sikker på at det er mange ulike) aner jeg ikke.

Har du noen grønne planter du plutselig har fått en overraskende blomst på noen gang?

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg