Å overleve frosten

Ikke alle planter er tilpasset frost. Spesielt ikke stueplanter som har vært vant til å være inne hele livet sitt.

En litt uheldig episode gjorde at jeg var veldig bekymret noen dager.

Fredsliljen min, som jeg har hatt i mange år, stod som vanlig ved et vindu og koste seg inne. Den uheldige episoden var rett og slett litt tankeløs. Noen hadde lukket opp vinduet for å lufte, men glemt å flytte vekk fredsliljen så den sto i midt i trekken fra de rundt 15 kuldegradene…

Selv om det ikke tok veldig lang tid før uhellet ble oppdaget, var skaden skjedd. Frostskade.

Den før så frodige fredsliljen har overlevd, men er nå omtrent halvvert i bladverket sitt i forhold til før frostskaden. Heldigvis hadde den ikke blitt pottet om til en større potte, så den store pyntepotten som skjuler plastpotten er noen centimenter høyere – noe som jeg innbiller meg hjalp i alle fall noe.

Til våren blir det dermed en prioritet å potte om fredsliljen – kanskje til med dele den? For det er flere små starter som jobber nederst i potten, så jeg håper den får en ny giv. Enn så lenge får den bli der den er, og med god omsorg vil dette bli en overlevelseshistorie som viser at planter har livsvilje!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg