Hva er din største utgift?

Hus, mat, bil. Dette er ofte store utgifter.

Hobbyer kan også være store utgifter, men det er en bit som kan være noe enklere å styre.

Husleie, boliglån og renter. Dette kan fort utgjøre større summer enn det du tenkte. Spesielt om du er huseier og dermed også må betale for oppgradering og oppussing og fiksing av ting som blir ødelagt. For de fleste er bolig en STOR utgiftspost hver måned. Husk at også hus- og innboforsikring går under denne kategorien. Mange regner også at strøm, kommunale utgifter, TV/internett også havner i denne kategorien.

Føler du snart at kategorien vokser litt ut av hodet på deg? Trøst deg med at du ikke er alene.

Mat kan også fort bli en dyr kategori om en ikke passer litt på. Noen matbutikker er dyrere enn andre, og dessuten er det en del ting i butikken som er dyrere enn andre typer varer.

Bil har mange av det jeg pleier å kalle “skjulte utgifter”. Bensin er ikke skjult og den er forholdsvis enkel å huske på. Der kan en jo styre utgiften noe ved å fylle når bensinen er priset noe lavere. Nye vinter- og sommerdekk kan derimot komme ganske overraskende innimellom. Det samme kan ulike reparasjoner som kan ha ulike utfall og priser. For bil gjelder også punktet med forsikring og så er det selvfølgelig slitasje på bilen.

Biten med slitasje på bilen er ikke noe jeg egentlig har tenkt på før nå i det siste. Hva gjør jeg når jeg ikke lenger kan ha nåværende bil, men må skifte til en ny bil? Tar jeg opp billån (og betaler masse renter) eller begynner jeg sparingen med en gang og håper å ha nok til å kjøpe en ny når behovet gjør seg gjeldende?

Alle disse tre store tingene (bolig, mat og bil) kan en ofte redusere utgiftene til. Noe kan reduseres mer enn annet selvfølgelig.

Mat må en ha, men hva med å foreta mesteparten av innkjøpene på Rema1000 fremfor Meny? Det er mitt bidrag til meg selv og jeg sparer faktisk en del penger på det.

Når det gjelder bilen: ta godt vare på den og dekkene. Heller føre var enn å vente til ting går dukken fordi det ofte blir mye dyrere å fikse. Jeg bruker Mastercard fra DNB fordi det gir meg 3% rabatt når jeg fyller bensin, i tillegg til å at jeg forsøker å huske å fylle på dagene det er noe billigere. Jeg sparer litt penger hver måned til ny bil så jeg har pengene når den tid kommer, det samme gjorde jeg når det var behov for nye dekk.

Bolig derimot, der kan jeg innrømme at jeg sliter litt mer. Jeg har kjøpt og har dermed et huslån, så det å flytte til et billigere (og mindre) sted ville ikke vært gjort i en håndvending. På den annen side betaler jeg ekstra på boliglånet hver måned, så det er mitt bidrag til meg selv.

Hva er din største utgift hver måned, og kan du gjøre noe for å minske den noe?

#penger #økonomi #privatøkonomi #personligøkonomi #boliglån #gjeld #utgifter #mat #bil

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg