Sparerate 2018

Alle har forskjellige utgangspunkt, så det lureste er ofte å sammenligne seg med seg selv (om du absolutt skal sammenligne deg med noen). Bare husk på at livet er ikke likt gjennom året. Mye kan skje; noe vet du om på forhånd, mens andre ting kommer veldig overraskende på.

Jeg var bedre til å holde øye med spareraten min gjennom 2018 enn jeg var i 2017.

Når jeg regner ut spareraten min tar jeg med all nedbetaling av gjeld, men rentene telles ikke. Selvfølgelig tar jeg også med all sparing; både i fond og på sparekonto.

Nedbetaling av gjeld var definitivt hovedfokuset mitt, men det ble også en liten dæsj med sparing.

I 2017 var den totale spareraten min på hele 45,6%! Og selv om jeg tenkte at 50% i 2018 ville vært helt fantastisk, så innså jeg et par måneder inn i 2018 at det ikke var realistisk i det hele tatt.

Spesielt mars, april og mai beviste de tankene for meg. Det var mye som skjedde i de månedene og månedene etter.

Likevel, den siste halvdelene av 2018 ble veldig mye bedre enn jeg forventet. Dermed landet jeg en total sparerate i 2018 på hele 47,48%!  Som jo er bedre enn året før, og faktisk ikke så langt unna det egentlige målet jeg hadde satt meg.

Hva jeg skal sette meg som total sparerate for 2019 er jeg litt usikker på, men jeg har litt (VELDIG) lyst til å slå meg selv.

Skal jeg nok en gang prøve meg på 50%?

Hva er dine tanker om sparerate? Er det noe du følger med på?

2 kommentarer
      1. Det er sikkert flere måter å gjøre det på, men min variant er å ta all sparing og nedbetaling av gjeld (ikke inkludert renter og gebyrer) og dele på inntekt. Da får du et tall du kan gjøre om til prosent. Innser nå at jeg har helt glemt å regne med nedbetalingen av studielånet, så da kan det være at min reelle sparerate egentlig bikket 50%! Ren sparing i fond og på sparekontoer er bare 11,89% så det er enkelt å vite hvor fokuset mitt har vært… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg