Mål for 2019

Å sette seg mål og planlegge hvordan gjennomføre det er noe jeg liker veldig godt. Selve gjennomføringen pleier å være litt mer så som så, men jeg håper å klare å endre litt på det til neste år. Derfor har jeg begynt å jobbe med enkelte av tingene allerede i desember.

Første målet for bloggen blir å slutte å være forvirret over det nye utseendet (og slutte å irriterer meg at det nye formatet gjør at ord deles midt i bare for å få en “firkantet” tekst).

Økonomi

Lillelånet (den lille delen av boliglånet mitt) kommer jeg til å innfri i januar (men jeg skal minske den så mye jeg kan før vi bikker nyttår).

Lånet jeg har til mine foreldre kommer til å få en større del av kaka hver måned. Der kommer det til å gå fra å bli betalt kr 4.000 i måneden til 7-10.000 i måneden. Målet her er å være ferdig i desember, men jeg har et lite håp om å få det til noe tidligere.

Jeg vil fortsette å følge med på nettoverdien og spareraten min fordi jeg syns det gir en god indikasjon på hvor jeg er og hva jeg får til.

Studielånet har jeg også lyst til å fjerne litt av, så der kommer nok hele lønnen fra ekstrajobben min til å gå. Så vidt jeg vet burde den klare å dekke hele månedsbeløpet og litt ekstra hver måned. Dermed blir det ekstra nedbetaling, men uten at jeg spesifiserer hvor mye.

Helse

Siden jeg vet jeg fort kan få vondt i ryggen om jeg blir sittende for lenge, er styrketrening og gåturer egentlig et must (men jeg har ikke vært så flink til det i det siste).

Målet blir å gå en lengre tur hver dag jeg har fri, men også å gå en kort tur de dagene jeg jobber. Fridagene (som generelt bare er søndager) er det vanligvis lett å gå en lang tur, så det er jobbdagene som blir utfordringen. Styrke er alltid utfordrende, men så lenge jeg gjør en styrkeøvelse hver dag skal jeg si meg fornøyd.

Lesing

Her har jeg mange tanker, men de kommer senere når jeg får formulert dem slik jeg vil ha dem.

Andre mål

Maling – jeg må male ferdig huset mitt innvending der det mangler (flikking på et kontor, gulvlister i en gang og et par dørkarmer) og utvendig (verandaen trenger et strøk til). Borettslaget der jeg bor har dessuten gitt beskjed om at alle andelseierne må male utvendig før utgangen av 2019, så jeg vet hva jeg skal i sommerferien…

Rydding – jeg har “lyst” til å rydde hele huset mitt og kvitte meg med ting jeg ikke bruker lenger eller ikke har behov for av ulike grunner. Dette er noe jeg har begynt med, men det tar lang tid – både ryddingen og det å få tingene ut av huset.

Bokskriving! Jeg har lyst til å skrive romaner, men er litt usikker på hvordan jeg skal klare å skrive en hel historie og få den til å både være logisk og henge sammen hele veien.

Redigering. Jeg har en YouTubekanal hvor jeg snakker på norsk om bøker, men jeg har et stykke å gå på kvaliteten når det gjelder redigering. Hvis du er nysgjerrig på den, så heter kanalen Lesejenta og link er her.

Bli inspirert og motivert av andre er også et av mine mål. Riktignok et mål jeg ikke kommer til å måle fordi jeg vet ikke hvordan jeg skulle målt det.

Så det var målene jeg har satt meg for 2019; nå blir det å planlegg hvordan jeg faktisk skal klare å gjennomføre alt sammen. Har du satt deg noen mål for 2019? Og har du tenkt på gjennomføringen av dem?

4 kommentarer
    1. God jul og godt nytt år Kjersti! Du er ei reflektert flott dame/kvinne/jente. Stryk det som ikke passer 😊. Alt godt ønskes deg for det nye året 🍾

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg