Listemania

Siden jeg skriver mye om økonomi på bloggen tenkte jeg at jeg skulle forslå noen lister du kan lage med det som bakgrunn. Selv om nok ikke alle er like glad i lister som det jeg er, kan det være du finner noen du kan bruke.

  • Hva slag type lån du har, hvem du har denne gjelden til og hvor mye gjeld du har til hver. For eksempel regner jeg at jeg har fire lån; studielån, privatlån og et boliglån som er delt i to.
  • Hvor du har mulighet til å tjene penger. For veldig mange blir denne listen veldig kort: jobben. Greia er at om det plutselig skjer noe i livet kan det være greit å ha en liten sideinntekt om du har muligheten til det. For eksempel har jeg en 80%-stilling som er hovedjobben min, og så har jeg en liten bi-jobb ved siden av.

  • Bøker du ønsker å lese, gjerne noe som kan bidra til utvikling og læring. Noen tips kan være “Rich dad, poor dad” av Robert Kiyosaki, “The power of habit” av Charles Duhigg, “Secrets of the millionaire mind” av Harv Eker og “The success principles” av Jack Canfield.

  • Hvilke stor utgifter du vet kommer i den nærmeste tiden og som du må spare penger til. Oppussing, nye vinterdekk (eller sommerdekk) til bilen, ny bil, ny sykkel, julegaver, bursdagsgaver, bryllupsgaver osv. Her er det mange muligheter som det kan være greit å ha en oversikt over.
  • Steder du ønsker å reise og hvor mye penger du tror du vil bruke på turen. På den måten kan du begynne planleggingen nå! Så lenge du vet hvor mye du har behov for og når du ønsker å dra, kan du planlegge ut fra det når det gjelder sparingen din.
  • Hvem du kjøper julegaver til hvert år. Fordelen her er nok en gang planlegging. Du har ofte en god ide hvor mye penger du ønsker å bruke på hver så da kan du planlegge hva du skal kjøpe så det ikke kommer som noen overraskelse uken før jul som gjør at du må bruke kredittkort.
  • Hvilke nye ting du har lyst til å lære. Spille gitar, taekwondo, et nytt språk, ta salto, danse salsa… mulighetene er uendelige.

Noe som kan være en ide etter å ha lagd de ulike listen dine, er å finne ut hva du vil prioritere og så jobbe mot et mål.

#planlegging #lister #mål #økonomi #penger

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg