5 spørsmål om sparing

Når det gjelder sparing er det sikkert mange spørsmål en kan stille seg, men jeg vil fokusere på fem som kan være greit å tenke over.

Første spørsmålet er nok det de fleste faktisk sender en ekstra tanke når de går i gang: “Hva sparer jeg til?”

Svaret kan selvfølgelig variere, om det er til ferie, bil, hus, sykkel, oppussing eller andre mindre ting som ny telefon (kan dette egentlig kalles en mindre ting? Størrelsesmessig ja, prismessig – vel…) eller litt nye klær. Første gang jeg virkelig fokuserte mye på dette spørsmålet var når jeg hadde bestemt meg for å kjøpe hus. Var ikke så mye å lure på der, hus er dyrt og en er nødt til å ha en del egenkapital så selve tingen jeg sparte til var enkelt å vite.

Andre spørsmålet er “Hvor lenge skal jeg spare?

Dette vil selvfølgelig variere utifra svaret på første spørsmålet. I tillegg til det vil det også variere fordi ikke alle har muligheten til å spare like mye. Noen klarer kunsten å spare masse hver eneste gang de får penger inn på konto, mens andre har lav lønn og store regninger som gjør det mye vanskeligere. Dessuten har vi også alltid de som har høy lønn, men som også bruker opp alt (og litt til) noe som gjør at de noen ganger faktisk ender med å spare minst av alle.

Tredje spørsmålet er “Hvilken avkastning ønsker jeg?

Spørmålet kunne nok også vært stilt på en annen måte: Hvilken risiko ønsker jeg å ta med pengene mine? Selv ønsker jeg nok ikke for stor risiko fordi det ville gjort meg nervøs. Så dette spørsmålet har mye å gjøre med hva slags type person du er.

Fjerde spørsmålet er “Hva ønsker jeg å investere i?

Dette spørsmålet henger tett sammen med forrige spørsmål fordi ulike investeringsmuligheter har ulik risiko. En annen del av spørsmålet er dessuten Hvor lang tidshorisont har du på sparingen? Noen ting egner seg godt for korte investeringer, mens andre er langtidsinvesteringer.

Femte spørsmålet er “Holder jeg meg til spareplanen ved markedsendring?

For min del tenker jeg at dette spørsmålet har mest å si for de som investerer i aksjer og fond og lignende, men det kan nok også ha noe å si for de som investerer i eiendom og andre mindre likvide ting.

Lenge holdt jeg meg til kun å spare i bank fordi jeg ikke visste om noe annet, ei heller hadde jeg kunnskapen til det. Jeg mangler fremdeles mye kunnskap, men jeg jobber med saken. Jeg sparer fremdeles mest i vanlig sparekonto i banken, men jeg har også begynt å spare fast i fond. Siden jeg ikke hadde kunnskap når jeg startet, valgte jeg å spare i et globalt indeksfond. Så vidt jeg har forstått skal de følge markedet til en viss grad og de har også lave kostnader.

Tidshorisonten når det gjelder sparing for min del er både kort og lang fordi jeg har flere mål jeg jobber for. Den langsiktige sparingen er jeg villig til å ta mer risiko med, men likevel ikke for mye. Akkurat hva jeg ønsker å investere i syns jeg fremdeles er vanskelig å vite da jeg føler jeg mangler for mye informasjon til å ta et veloverveid valg. Dette er noe jeg sakte jobber med.

Har du tenkt over disse sparespørsmålene og har du noe stort (eller lite) du sparer til? Hva tenker du om det å ta risiko med sparepenger for å få de til å vokse fortere?

#økonomi #penger #sparing #spørsmål #tanker #spareplan #tidsperspektiv #tidshorisont #avkastning #risiko

2 kommentarer
    1. Veldig gode spørsmål og bortsett fra det siste er det slike ting de fleste kan sette seg ned å finne svaret på med en gang. Det siste spørsmålet er muligens litt nerdete, men jeg liker det! Det er spesielt greit å tenke på endring i renter i disse dager… 🙂

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Nerdete spørsmål kan få igang noe hjerneceller, men jeg aner ikke hva mitt svar ville vært… Med litt tanker over sparing kan de fleste komme et stykke på vei fordi de vet da hvor de vil; det gjelder oss alle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg