Ny vane | oppdatering

Hele juli jobbet jeg for å lage meg en ny, god vane.Boken Vanens makt av Charles Duhigg hjalp meg absolutt et stykke på vei (må så lese den om igjen!)

Vanen jeg ønsket å lage meg var å gå en liten tur hver dag. Målet i juli var kun 15 minutter hver dag. Det høres så veldig lite ute, men når dørstokkmila er lang og høy og det som verre er, så er det ikke alltid så enkelt. Derfor lagde jeg flere triggere og belønninger for meg selv. En av triggerne var at jeg skrev det opp på whiteboarden jeg har hvor jeg skriver en daglig “to do” liste. Den er jeg blitt bedre til å følge de siste ukene, noe som også gjør gåturen lettere å få gjennomført.

Belønningen jeg gir meg selv høres kanskje ikke så mye ut den heller; jeg krysser ut oppgaven på tavlen min og jeg setter en rød ring rundt datoen i kalenderen min hver gang jeg har gjennomført. Å kunne se kalenderen for hele måneden med ringer rundt nesten hver dag var en nesten litt magisk følelse på slutten av måneden.

Dette gjorde at jeg i juli totalt sett gikk 27 av 31 dager!

Så selv om jeg ikke gikk alle dagene, føles det som en stor suksess for min del!

Grunnen til at jeg vil lage meg denne vanene er blant annet at jeg har i flere år hatt en ønske om å gå hytte til hytte på Hardangervidda. For å kunne gjøre det må jeg jo ha kondis til det.

Siden målet i juli gikk så bra, øker jeg målet noe for august. Gå en tur på 20 minutter hver dag. Jeg kjenner nemlig meg selv godt nok til å vite at om jeg prøver å bite over for mye og ikke får det til så bare gir jeg opp.

Utfordringen jeg vil gi til deg blir dermed: beveg deg utendør minst 15 minutter hver dag. Tar du utfordringen?

#utfordring #vane #bøker #boktips #gåtur #drøm #ønske #trim #trening

2 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Takk! Den umiddelbare belønningen bør være noe som ikke ødelegger den vanen du forsøker å lage, men som også gir den et kick av en godfølelse; en følelse av mestring er noe av trikset mitt i alle fall. Om du er i tvil hva som fungerer som belønning for deg; test ut litt ulike ting til du finner noe som passer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg