Passiv inntekt?

Det siste året har jeg lært mye, spesielt med tanke på at jeg trodde jeg kunne litt om økonomi. Jeg visste jo at det var utrolige mengder jeg ikke visste, men det siste året har virkelig bevist den biten. Selv om jeg stadig lærer mer om økonomi, så har jeg også begynt å finne ut av hvor lite jeg egentlig kan.

Fordelen med å innse hvor lite jeg tydeligvis kan, er alle de tingene jeg innser at jeg vil lære om.

Jeg husker ikke akkurat når jeg ble oppmerksom på at det fantes ting som “økonomisk frihet” og “passiv inntekt”, men nå vet jeg om det og kan dermed bruke det som et utgangspunkt for å lære noe om det. For det er jo noe av greia – for å kunne utvikle seg kan det ofte være en fordel å ha en retning på utviklingen så du ikke bare suser rundt i blinde.

Passiv inntekt er noe som høres veldig interessant ut, og som jeg jobber sakte og sikkert med å skaffe meg mer kunnskap om. Det er noe jeg ønsker meg, men jeg har foreløpig ingen anelse om hva jeg kan bruke som passiv inntekt. Ulike blogger og youtubere har mange forslag, og mange av forslagene blir veldig like. Sånn jeg forstår det er det også ulike varianter av passiv inntekt.

Om en bruker aksjer som en passiv inntekt må en tenke over at markedet endrer seg. Dessuten, en må jo først få tak i disse pengene en skal investere.

En annen ting som ofte nevnes blant de som snakker om passiv inntekt er å skrive en bok. Med det blir det jo at boken faktisk må skrives først, og så må en bestemme seg for om den skal selvpubliseres eller om en skal gå til et forlag. Uansett må boken skrives og på et eller annet vis spres til folk som er villig til å betale for den. Først når den har spredt seg nok til å få salg får skribenten en inntekt fra den. Fordelen er jo at den i mange tilfeller kan fortsette å generere inntekter lenge etter at den er skrevet ferdig.

Noen regner utleieleiligheter som en passiv inntekt, mens andre regner det som en aktiv inntekt fordi en må holde orden og oversikt med den typen leiligheter.

Jeg har forsøkt å gi underbevisstheten min beskjed om at jeg vil ha en passiv inntekt, men foreløpig har det ikke kommet noen ideer jeg føler er gode nok til at jeg får gjennomført dem i øyeblikket. Så om du har noen tips til passive inntekter, skriv de gjerne i kommentarfeltet så de kan deles med flere.

#penger #økonomi #passivinntekt #inntekt #økonomiskfrihet #utleie #utleieleiligheter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg