Ønskeliste

Jeg har snart bursdag og har dermed fått et par spørsmål om hva jeg ønsker meg. Dette har i flere år vært vanskelig å svare på og det blir bare vanskeligere og vanskeligere.

Kristin som blogger på Sparing har en facebookgruppe hvor hun i mange dager nå har spurt ulike spørsmål og kommet med inspirasjon om penger og sparing. Den ene dagen skrev hun om å lage seg en ønskeliste med ting en ønsker hvor summene er stigende. Dette for å holde motivasjonen oppe. En supergod ide, men jeg ble sittende lenge og gruble på det likevel.

Hvorfor ble jeg sittende og gruble? Fordi jeg har det meste av det jeg ønsker meg. Helt fra jeg var ungdom og fikk egne penger har jeg vært lært opp til å aldri bruke opp alle pengene. Lærdom som for meg har vært gull verdt! Det har også gjort at når det er noe jeg har hatt lyst på, har jeg stort sett hatt penger nok til overs til å kunne kjøpe meg det. En annen fordel er at jeg ikke er så veldig shopping-menneske heller, det hjelper veldig.

Jeg hadde samlet meg opp nok penger til å kjøpe laminat, tapet og maling til rommet jeg skal pusse opp. Sommerdekk som bilen min kommer til å ha behov for når våren kommer har jeg også samlet opp nok penger til. Så spørsmålet jeg ble sittende med var: hva ønsker jeg meg egentlig? (at min søster lurte på hva de skulle gi meg som bursdagsgave var også en grunn til at jeg ble sittende og lure på dette).

Så listen min for ting jeg ønsker meg som koster penger kommer her:

  • 100-150 kr – hårfarge (første gang jeg farget håret rødt var jeg veldig nervøs, men nå kan jeg ikke tenke meg å gå tilbake til naturlig hårfarge – så dette er et absolutt must for min del). Jeg kjøper den stort sett hos Vita *(reklamelink), men har også funnet den hos Cubus og H&M når de har vært utsolgt hos Vita.
  • 2-300 kr – mascara – går ikke på jobb eller særlig andre steder uten. Ja, jeg er litt forfengelig og det er helt greit 🙂
  • ca 2.000? ny varmeovn på badet. Den som er det fungerer bare på to; en og tre på instillingene fungerer ikke lenger, så ønsker meg en ovn som jeg kan stille for ulike varme når det trengs…
  • ca 25.500 for å fylle opp sparekontoene dit jeg ønsker at de skal være.
  • ca 100.000 for å betale tilbake resten av privatlånet fra mine foreldre (de var ekstremt generøse og lånte meg penger for at jeg skulle få kjøpt egen bolig)
  • ca 150.000 + for å betale tilbake resten av studielånet.
  • ca 950.000 for å betale tilbake resten av huslånet.
  • ?? småbruk – fordi jeg har lyst til å ha en liten frukthage, et drivhus, en liten åkerlapp hvor jeg kan dyrke poteter og grønnsaker og et fjøs hvor jeg kan ha noen dyr. Dette kan se ut til å ligge langt frem i tid for å si det sånn…

Det er lite av dette som fungerer å gi meg som bursdagsgave – så ønskelisten som søsteren min vil at jeg skal skrive er definitivt mer utfordrende.

Hva er dine ønsker om du setter dem i stigende rekkefølge av pengeverdi?

#økonomi #personligøkonomi #privatøkonomi #huslån #boliglån #ønskeliste #liste #penger

2 kommentarer
    1. Herlig liste, Kjersti <3 Du er jo så knallflink på sparing at du kan jo også tenke litt alternativt: Hva med å tenke på de tingene du skulle ønske du tok deg råd til? Kos du aldri tar deg råd til, eller de tingene som er koselige, men du ikke gjør? Kanskje kan du ønske deg noe dere kan gjøre sammen? Kino, bowling, spise middag ute, konsert, kurs av noe slag? Et dataprogram, et spill, en bok eller billetter til et foredrag? Du kan jo også ønske deg noe som gjør at du sparer frem i tid: en flaske vin så du slipper å kjøpe neste gang, gavekort på yndlingsbutikken eller noe sånt? Lykke til med bursdagsønskelista 🙂 Og tusen takk for de fine orda <3

    2. Sparing.blogg.no: Her var det mange gode forslag, takk!
      Må innrømme at nerden i meg hoppet litt når du foreslo kurs og ble sittende og fundere på hva slags type kurs jeg kunne ønske meg – jeg elsker jo å lære nye ting.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg