Styrer frykten deg?

TL;DR: Smil som en baby som tar sine første skritt!

Ofte er det ting jeg har hatt lyst til å gjøre, men frykt har av ulike grunner stoppet meg.

Unnskyldningene for ikke å gjøre ting kan være mange:

– har ikke tid

– har ikke kunnskap

– har ikke nettverket

– har ikke økonomien

– har ikke plassen

– har ikke kreativiteten

Mange av disse “grunnene” til å ikke gjøre ting er ofte bare unnskyldninger på grunn av frykt. Det er frykten som gjør at jeg finner frem alle disse unnskyldningene; det er frykten som stopper meg fra å gjøre ting. Jeg vil lære meg å ikke la frykten vinne. Jeg vil lære meg å motsi meg selv når jeg kommer med disse unnskyldningene. For det er ikke det at jeg ikke ønsker å gjøre ting, men frykten stopper meg. Med tanken på at frykten min er en del av den jeg er, så er det faktisk jeg selv som stopper meg – noe som jeg har innsett absolutt ikke er så smart.

Når det er noe du har lyst til å gjøre, men unnskyldningene jeg har ramset opp over kommer dettende ned i hjernen din er det viktig at du kan motsi dem. At det er du som styrer, ikke frykten og dermed unnskyldningene.

Når frykten din sier “har ikke tid” – planlegg! Sett av tid til å få gjort det du ønsker å gjøre (eller må gjøre). Du kan alltids slå av TV’en et kvarter før du vanligvis ville gjort det. Du kan la være å se den ekstra episoden på Netflix. Du kan la være å skrolle gjennom facebook, instagram, twitter, se på snapchat mange ganger om dagen; og ofte lenge av gangen. Bestem deg for å faktisk gjøre den ene tingen du sier du ikke har tid til, men du må planlegge og legge til rette for at det faktisk skal skje.

Når frykten din sier “har ikke kunnskap”. Det er godt mulig det stemmer i starten, men det er aldri for sent å lære seg nye ting. Sett av tiden i forrige poeng til å lære deg det du ikke har kunnskap om. Du trenger ikke ta et kurs på et år og bruke femten timer i uka. Du kan begynne smått. Du kan lære nye ting på femten minutter om du går inn for det.

Når frykten din sier “har ikke nettverk”. Snakk med folk – noe som kan være både online og offline. Dette er et punkt jeg selv sliter med. Jeg er ikke god på å snakke med fremmede; jeg har foreløpig ikke klart å knekke koden med “small-talk” og jeg har et stort forbedringspotensiale på dette området. Alle forslag på hvordan vi kan bli bedre på dette punktet mottaes med stor takk!

Dessuten; spør deg selv om du må ha et stort nettverk for å starte med det du ønsker. Jeg har ikke noe nettverk på YouTube, men likevel har jeg startet en kanal fordi jeg ville ha et sted hvor jeg kunne snakke om bøker. Dette punktet bindes sammen med forrige for min del; jeg hadde ikke kunnskapen til å redigere (mangler fremdeles det meste der…), ei heller nettverket til å få mange abonnenter. Selv om en ikke har nettverket er det ikke noe i veien for å startet – et eller annet sted må en jo det.

Når frykten din sier “har ikke økonomien”. Skaff deg en ekstra jobb. Eller ta småjobber rundt omkring der du kan. Eller bli bedre med den økonomien du har; lær å budsjetter. Jeg skriver stadig litt om økonomi her, men kanskje ikke alltid like sammenhengende fordi jeg skriver også om alt mulig annet. Så om du vil bli bedre med din egen økonomi vil jeg anbefale å lese bloggen til Ingrid på Voksen, til slutt – hun skriver om personlig økonomi på en lettfattlig og informativ måte som kan være oppklarende for de fleste.

Når frykten din sier “har ikke plassen”. Finn ut hvor mye plass du egentlig trenger til det du ønsker. Må du ha et eget sted, eller kan du dele med andre? Kan du leie plassen du trenger? Kan du bruke steder som allerede finnes? Det spørs selvfølgelig hva føler du mangler plass til; jeg kan ikke anlegge frukthage der jeg bor, men jeg kunne for eksempel brukt mitt lokale bibliotek som hjemmekontor.

Når frykten din sier “har ikke kreativiteten”. For noen kan det godt være at kreativitet bare kommer uten at de må gjøre særlig for det. For de fleste av oss andre så er kreativitet hard jobbing. Det er ikke noe som kommer av seg selv, men det må jobbes frem. Jeg har vært litt opp og ned med blogging; de tidene jeg tenker at jeg bare skal skrive noe når jeg “føler for det” skjer det veldig sporadisk; når jeg derimot bestemmer meg for å publisere to ganger i uke og setter meg målet med å være kreativ nok til det, så får jeg det faktisk stort sett til.

Det er viktig å sette seg mål. Det er viktig å ta kontroll over livet sitt. Det er viktig å ha motsvar når frykten truer med å ta overhånd.

Det er mye som kan være enkelt å si og skrive, men som kan være vanskelig (og noen ganger føles umulig) å gjennomføre. Da er det viktig å huske at suksess ikke kommer over natten. I sånne tilfeller pleier jeg å minne meg selv på babyer som lærer seg å gå. De faller ned utallige ganger, men nekter å gi seg før de klarer det. Gliset til en baby som klarer å reise seg opp, bli stående og så gå et par skritt – det er gliset av suksess.

Så vær som en baby – ikke gi deg før gliset av suksess brer seg i ansiktet ditt!

#tanker #frykt #suksess #unnskyldninger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg