Ønske vs. behov

Jeg har nettopp fått noen pakker i posten med bøker jeg hadde bestilt. Dette var definitivt et ønske, men ikke egentlig et behov.

Behov og ønsker kan noen ganger veldig enkelt skilles fra hverandre, mens andre ganger føles det litt mer som om det går i hverandre.

For eksempel kan mat og klær ofte være begge deler. Bøker er for meg et ønske, men sjeldent (eller aldri?) et behov. Jeg bruker biblioteket mitt, så det er ikke noe jeg vanligvis egentlig bruke penger på. Likevel gjør jeg det noen ganger fordi jeg har lyst. Andre ganger er det likevel et behov; for eksempel når jeg studerer og biblioteket ikke har mulighet til å låne meg en pensumbok hele semesteret. Da har jeg ofte et behov for å kjøpe den.

Bilen er for meg et annet behov jeg har. For andre kan dette være et ønske. Når jeg bodde i Oslo var bil hverken et behov eller ønske. Nå er det derimot et behov slik at jeg kan komme på til jobb i tide. Teknisk sett kunne jeg sikkert syklet til jobb, men å sykle tre mil hver vei på smale, svingete veier uten gatelys hvor mye av fartsgrensen er 80 kilometer i timen er ikke noe jeg ønsker. (ei heller føler jeg meg sprek nok til det; kanskje jeg kunne blitt det?)

Ved å tenke på økonomien i det hele er det nok mange ønsker en kan la være. Behov som er der må ofte fylles for at livet skal gå i sammen på en ok måte, mens ønsker kan være en luksus. En luksus en kanskje burde unngå om en sliter med økonomien. Utfordringen er jo at det ofte er så enkelt å bruke penger på ønsker.

Ny bil fremfor å fortsette å kjøre den gamle bilen som fortsatt går; ny PC selv om den gamle fungerer; nye klær, nytt servise – i mange tilfeller føler jeg at det er mye overlapping mellom ønske og behov og det å hele tiden måtte ha nye ting fremfor å bruke de tingene en allerede har til de på et eller annet vis er brukt opp. Mange ganger er behovet der for tingen en eier, mens ønsket sier at en vil heller ha den nyere utgaven av noe. Da kan det være greit å spørre seg selv: er det virkelig et behov for å oppgradere, eller er det ønsket som prøver å styre kjøpet ditt?

Jeg trodde jeg trengte nye klær, men så ryddet jeg i klesskapet og innså at det var ønsket som drev meg. Behovet var ikke egentlig til stede når jeg hadde ryddet i klesskapet og innsett hvor mye jeg egentlig hadde. Så noen ganger kan det fungerer å bare rydde litt så du ser hva du faktisk har.

#behov #ønsker #økonomi #tanker

8 kommentarer
    1. Så bra pakken kom! Håper du liker bøkene!
      Det er helt klart et skille mellom behov og ønsker, og vi kan gjerne tenke oss to ganger om før vi setter grensen. Men av og til, for min egen mentale helse, kjøper jeg for ønske! 🙂

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det er viktig å unne seg ting fordi en har lyst og ønsker seg det; men ikke nødvendigvis hele tiden. Jeg tenker det er viktig å ha en viss balanse der 🙂

    3. Godt skrevet og interessante tanker! Enig at skillet mellom behov og ønske ikke alltid er krystallklart, men det kan likevel være smart å reflektere på om noe en vil ha er det ene eller det andre.

    4. Sam: Refleksjon er ofte en god ting. Nå som jeg har tenkt litt over dette med ønske vs behov har jeg innsett at ting også kan være motsatt av det jeg tenkte i utgangspunktet. Så å ha et litt mer bevisst forhold til dette kan (i alle fall for meg) være lurt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg