Middagsplanlegging

De siste par månedene har jeg gjort noe som både har spart meg tid og penger: middagsplanlegging.

Hvorfor jeg ikke har gjort dette før kan en jo spørre seg om, men nå har jeg altså endelig forstått det. Om jeg setter opp en plan for hva jeg skal ha til middag i en uke på torsdag eller fredag før jeg går og handler og lager en liste ut fra det, så blir uka enklere.

For det første så slipper jeg å lure på hva jeg skal ha til middag hver dag når jeg kommer hjem fra jobb og har mest lyst til å bare lande litt i sofaen, men er også så sulten at jeg må ha noe å spise med en gang. For det andre så sparer jeg som sagt tid og penger.

Jeg lager større porsjoner av ting og fryser det ned, så lager sånn sett egne “frossenmåltider”. For eksempel når jeg lager kylling og ris, så lager jeg så mye at jeg kan spise en porsjon og fryse ned tre porsjoner.

Boksene jeg kjøpte på Jula passer perfekt, og de går både i fryseren og i mikrobølgeovnen. Jeg har innsett at det er en fordel å ta opp en boks kvelden før og sette den i kjøleskapet så den ikke er helt stivfrossen når jeg setter den i mikroen – det tar kortere tid på den måten.

Middagene jeg har hatt dilla på den siste tiden er overnnevnte, pai, piroger og hjemmelagd pizza. Dette er middager som er enkle å lage og supre å ha i fryseren til de dagene jeg ikke føler for å lage middag. Er det en ting jeg savner så er det mer variasjon, så tips til andre middager en kan lage store porsjoner av og sette i fryseren mottaes med stor takk!

Har du noen gode middagstips du bruker mye?

#middag #måltider #økonomi #planlegging #smart

5 kommentarer
    1. Jeg har ikke helt fått til middagsplanlegging men jeg prøver alltid å ha egg, spagetti og pesto tilgjengelig på kjøkkenet. Da har jeg alltid et måltid tilgjengelig: Stekt egg eller spagetti og pesto.
      Frokost er også ganske enkelt (men sunt). Det er kjøleskapgrøt (havregryn) med melk og eplesyltetøy. Forbereder det på morgenen i et syltetøysglass, hiver det i veska og tar det med på jobb. Det er klart når jeg kommer frem. Har jeg en lang dag med aktivitet rett etter jobb, dobler jeg mengden grøt, så har jeg til etter jobb også.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det tar tid å få til det med middagsplanlegging, jeg sliter fremdeles noen ganger, men det blir heldigvis enklere etterhvert (syns jeg).
      Den grøten høres ikke så dum ut; kan vel bruke annet syltetøy også vil jeg tro 🙂

    3. Jeg har selv ikke fryser, men utover det så er jeg ganske flink til å planlegge middager godt (handler inn alt på mandager og holder meg i hovedsak til planen). Selv er jeg ellers fryktelig lite glad i å lage mat, men heldigvis elsker jeg en del matretter som er temmelig enkle (som meksikansk gryte eller kjøttdeig i pitabrød og særlig sistnevnte anbefaler jeg for det er bare å kjøpe kjøttdeig og ha på tacokrydder og rundt halvannen dl vann og så varme opp kjøttdeigen i et kvarter i stekepannen og ta pitabrødene i mikrobølgeovn i 45 sekunder og vips og så kan man ha litt cherrytomater til) og i tillegg unner jeg meg som regel et restaurantbesøk i uka og en dag i uka får jeg vanligvis spist middag hos moren min så det er ganske greit.
      Uansett smart med å planlegge middager, mye blir lettere på den måten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg