Styreverv

Styreverv var noe jeg for ti år siden ikke hadde noe særlig forhold til. Nå derimot, har jeg testet det ut litt.

Jeg har vært varamedlem, jeg har vært styremedlem og jeg har vært kasserer. For øyeblikket sitter jeg som styremedlem i to styrer, som kasserer i et styre og er nylig blitt valgt inn som vara i et fjerde.

Hvor mye jobb det er i de ulike styrene er forskjellig, men en ting som har vært likt hele veien i alle styrene er at jeg har lært mye. I alle styrene har det vært bra folk som har gode ideer, som vet hva de holder på med og kan mye som både styrearbeid og det de gjør som ledere. Heldigvis sier jeg bare, ettersom min “styrekarriere” startet i 2012 og jeg føler meg fremdeles ganske ny når det gjelder mye av det.

Fordelen jeg ser med å sitte i et styre er at en får tilgang til mye informasjon en kanskje ikke ville fått ellers. Siden jeg liker informasjon og oversikt og kontroll er dette en super ting for meg.

Ulempen sånn jeg ser det er at det kan bli litt mye informasjon og noe kan glippe – derfor er det bra å være flere i et styre!

Stort sett har jeg vært veldig fornøyd med å sitte i styrer, men noen ganger kan det bli litt mye med å skulle foreslå ulike foredrag og lignende for å ha på medlemsmøter – jeg aner stort sett aldri hvem jeg skal foreslå = presentasjonsangst…

Styret jeg nettopp har blitt valgt inn i, som 3.vara, er et forbundsstyret til en fagforening. Så det føler jeg er veldig stort. At jeg var en person som ble foreslått til å være en del av det, var for meg veldig stort. Jeg følte det som en tillitserklæring jeg satte stor pris på (selv om jeg også får litt presentasjonsangst og blir litt nervøs av det, så ser det ut til at jeg blir sittende i et styre med mange fantastiske folk, så det gjør det hele mye tryggere).

Når jeg skriver dette nå har jeg dessverre også planer om å gå ut av et styre eller to ved neste valg. Dette er fordi jeg ikke føler at jeg har kapasitet til å gi så mye jeg ønsker til disse styrene. Så veien videre er å fortsette å ta med meg så mye kunnskap jeg kan fra styrer jeg sitter i, men også klare å si nei når jeg merker at jeg ikke har mer å gi i et styre der og da. Stort sett er det jo ikke noe i veien for å gå inn i et styre igjen ved en senere anledning.

Har du vært i et styre? Følte du at du lærte mye du kunne ta med deg videre i livet?

#tanker #styre #styrearbeid #styremedlem #kasserer #varamedlem

3 kommentarer
    1. Jeg er ganske aktiv i Røde Kors, og har vært i et styre der. Jeg var for så vidt til og med leder for et styre mens jeg studerte, men da hadde jeg IKKE peiling på hva jeg gjorde.
      Nå er jeg ikke i noe styre, men er i et par ressursgrupper.
      Det jeg har lært mest er at det finnes regler og prosedyrer som må følges, hvis ikke blir det klaging (og som regel dårlige avgjørelser som er resultatet for at man har ikke fulgt det). Ting tar tid, for medlemmer skal godkjenne alt først, og man må ha tålmodighet.
      Jeg har også lært at man kan være uenig men fremdeles venner utenfor rommet, og de er en veldig god lærdom å ta med seg.
      Så alt i alt, bra erfaring.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Ressursgrupper? Hva er det og hva gjør du i en sånn gruppe?
      Det med regler og prosedyrer har du helt rett i!
      Sikkert ikke alle som passer til å sitte i et styre, men for de som ønsker det kan det være masse god erfaring og lærdom i det som kan være praktisk å ha med videre 🙂

    3. Ressursgruppe er en gruppe som jobber med en spesifikk ting på vegne av styret. Jeg er i gruppen for samtaleledere, der vi skal støtte de frivillige som kan ha opplevd noe ubehagelig som frivillig i Røde Kors og har behov for å snakke om det. I tillegg er jeg med informasjonsutvalget, som jobber med kontakten mellom lokalforeningene og befolkningen/media.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg