Skrivefeil

Jeg prøver alltid å unngå skrivefeil når jeg skriver uansett hvor jeg skriver og hva jeg skriver. Likevel har de en tendens til å snike seg inn.

Når jeg skriver her på bloggen pleier jeg å skrive og tenke samtidig, men så tenker jeg stort sett ikke over at det ville vært en god ide å se over før jeg legger det ut. Jeg skriver og så publiserer jeg uten å lese gjennom for å se etter skrivefeil eller andre feil. Om jeg skummer gjennom en post ved en senere anledning og finner skrivefeil så retter jeg dem opp, men det er så fort gjort at noen av dem glipper.

Ofte kan jeg se skrivefeil på andre blogger også, men det irriterer meg ikke noe særlig. Jeg ser jo innimellom at andre sier noe om det i kommentarfeltene. Tenker at det er greit å si ifra, men om du legger merke til at ti andre også har skrevet i et kommetarfelt om noen stavefeil så har nok bloggeren fått det med seg…

En skrivefeil i ny og ne kan skje alle. Jeg leser en god del bøker og selv der finner jeg skrivefeil fra tid til annen. Bøker har ofte vært gjennom flere redigeringer og språkvask, så der blir jeg mer oppmerksom og til og med irritert noen ganger når jeg finner skrivefeil. Grunnen til det er nok fordi jeg forventer tilnærmet perfekt språk i en bok med tanke på hvor mange personer jeg vil tro den har vært gjennom før den faktisk blir utgitt.

Når det gjelder blogger, er det jo en fordel om det ikke er noen skrivefeil der også tenker jeg, men det er på en merkelig måte mer “greit” med en skrivefeil i ny og ne fordi det er stort sett en person som sitter og skriver og publiserer selv, uten andre som sjekker og korrekturleser før det legges ut. Jeg merker at jeg selv skriver i en mye mer muntlig stil her enn hva jeg ville gjort mange andre steder.

Jeg blir også frustrert over skrivefeil i egne notater når jeg skriver for hånd. Kanskje jeg bare er for opptatt av det?

Hva syns du om skrivefeil? Legger du merke til dem, eller bryr du deg ikke så mye?

#tanker

3 kommentarer
    1. Blir så irritert når jeg oppdager egne skrivefeil, og legger merke til det når andre skriver også men det er ikke noe jeg tenker spesielt mye over egentlig!
      God helg 🙂

    2. Jeg tenker at det er fort gjort at det blir tastefeil mer enn at alt nødvendigvis er skrivefeil. Det som derimot irriterer meg er orddelingsfeil.

    3. Knøttet: Du har nok helt rett i at det ofte er tastefeil og ikke skrivefeil. Orddelingsfeil kan være irriterende, men det kan også bli komiskt, så der er jeg på begge sider av gjerdet…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg