Utsettelser

Å utsette ting er noe jeg gjør nesten hver dag, og når jeg for eksempel søker på YouTube for å finne videoer med å slutte å utsette å gjøre ting, kommer det opp utrolig mange treff. Jeg har sett en del av de videoene etterhver for å si det sånn.

Utfordringen er jo at jeg utsetter å gjøre ting jeg burde eller må eller faktisk også noen ganger ting jeg har lyst til, ved å se på disse små snuttene. Ganske utrolig er det ikke? Jeg utsetter ting ved å se på videosnutter om hvordan sluttet å utsette ting til stadighet. Forstå det den som kan (og gjerne forklar det til meg).

En grunn jeg kjenner godt til (og som jeg vil tro andre også gjør), er ting jeg ikke liker, vaske huset for eksempel – noe jeg syns er utrolig kjedelig og dermed ender opp med å utsette lenger enn jeg burde. Enda det ikke nødvendigvis tar lang tid, utsetter jeg det fordi jeg ikke liker å gjøre det. På et vis er det logisk, men jeg vet jo at jeg må gjøre det etterhvert – så hvorfor ikke bare gjøre det med en gang å bli ferdig med det så jeg slipper å tenke på det mer?

Mange sier at om det er noe du har lyst til å utsette som du ikke liker å gjøre; om det tar mindre enn fem minutter å gjøre det, så gjør det med en gang! Godt poeng, men så var det det med gjennomføringen da… Kanskje jeg rett og slett er litt lat? Jeg tror ikke det, ikke generelt sett i alle fall. Jeg liker jo å ha ting å gjøre, og kan ikke fordra å kjede meg. Nå skal jeg innrømme at oppvasken ikke er det mest spennende. Likevel vet jeg at om jeg gjør det oftere, så tar det mye kortere tid.

Hva skal til for at jeg skal slutte å utsette ting? Jeg føler det er et godt spørsmål, men har foreløpig ikke kommet med geni-svaret.

Om oppgaven som skal gjøres føles så stor at den virker umulig, kan det hjelpe å dele den opp i mindre oppgaver. Da blir det lettere å gjøre ferdig en mindre ting. Noen ganger gjør jo det at jeg kommer i siget så jeg bare fortsetter litt lenger enn det jeg hadde intensjoner om og dermed gjør mer enn jeg hadde håpet i utgangspunktet. Det gir jo en kjempebra følelse.

Gi seg selv belønninger av ulike slag for å ha gjort ting uten å utsette dem kan nok absolutt være en ide (kommer selvfølgelig litt ann på hva slags belønning en tenker på).

Har du noen gode tips til hvordan unngå å utsette det meste?

2 kommentarer
    1. Jeg vet ikke om jeg heller har et geni-svar, akkurat. Men: Hvis du velger å invitere noen hjem til boligen din om (for eksempel) tre dager, så kan dette være noe som gir deg økt motivasjon til å faktisk gjøre husarbeid. For alle vil jo ha det pent og rent når man får besøk!
      Det er ikke nødvendigvis slik at du er lat. Snarere deprimert. (?) Jeg kjenner deg jo ikke. =)

    2. miba: Det med å invitere venner eller familie på besøk så jeg “må” rydde og gjøre rent litt er noe jeg har brukt fra tid til annen; en helt fantastisk måte å få ordnet litt hjemme!
      Du traff spikeren på hodet; jeg har slitt med depresjon en stund nå (er på bedringens vei). Må si jeg syns det var imponerende at du traff rett på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg