Blir det dyrt?

– det er spørsmål jeg stiller hver gang bilen skal en tur på verksted. Stort sett virker svaret til å være: det kommer ann på hvor mye som skal gjøres. Noe som er helt naturlig svar; om det ikke er noe som må fikses tar det jo ikke lang tid og som mange vet heter det jo at “tid er penger”.

Her om dagen var jeg nemlig innom verkstedet for å bestille time til bilen min; den må gjennom periodisk kjøretøykontroll (eller EU-godkjenning som jeg vanligvis kaller det). Fyren som tok imot bestillingen min lurte på hvordan det sto til med bremsene mine, og hvor langt bilen var gått. Der ble jeg litt svar skyldig. Jeg er ikke akkurat bilkyndig for å si det sånn. Jeg kan kjøre, sjekke olje (men ikke skifte) og skifte dekk, men bortsett fra det har jeg ikke særlig peiling på bil.

Heldigvis har jeg brukt det samme verkstedet i flere år, så de hadde litt informasjon om bilen min allerede. Flaks for meg; mindre å svare på.

Jeg ville også ha service på bilen, den fortjener det en gang i blant, og nå er det blitt lenge siden den fikk det sist.

Siden det også var et par andre ting jeg ønsket at de ville sjekke, måtte jeg jo stille spørsmålet: “omtrent hvor mye tror du det kan komme til å koste?”

Svaret: godt mulig det blir opptil kr 9.000,- Bil er dyrt! Heldigvis har jeg spart opp litt penger til denne typen ting, for jeg vet jo at det kommer. Service, periodisk kjøretøykontroll, deler som må byttes, nye dekk når de gamle er utslitt, årsavgift på bil. Ja, det går mye penger når en eier en bil.

(PS: årsavgiften på bil skal erstattes av trafikkforsikringsavgiften i 2018 og betales inn via forsikringsselskapet; les mer på regjeringens sider her)

I tillegg til alle disse “ekstra” utgiftene kommer jo de vanlige bilutgiftene som bensin, parkeringsavgift og bompenger.

Så har du bil er det en fordel å alltid ha litt ekstra penger i bakhånd sånn at du ikke plutselig sliter veldig når ting skjer.

#bil #økonomi #penger #privatøkonomi #utgifter #reparasjon #verksted

2 kommentarer
    1. Jeg kvittet meg med bilen for å få lån til leilighet. Og nå jobber jeg inderlig for å IKKE ha bil. Det er jo så mye penger.
      Det er tre ting som har hjulpet:
      1. Investerte i en god (og dyr) elsykkel.
      2. Får låne bil av mamma og pappa nå og da. Greit når det virkelig er behov.
      3. Mental innstilling på å legge til minst 30 min på en hver reisetid. Nå skjer det automatisk.
      Problemet nå er at jobben skal flytte ut av sentrum, til et lite sted hvor bussen ikke går. Det vil si vi skal holde til i enden av en LANG vei, og bussen går på hovedveien. = 25 min å gå. Men jeg har ikke tenkt å kjøpe bil for det. For å håndtere dette skal følgende skje:
      1. Jeg kjøper piggdekk til sykkelen
      2. Jeg kjøper sparkesykkel, er gratis å ha med på bussen.
      3. Må finne en praktisk løsning for å kle meg når det er buss-kjøring som gjelder.
      4. Avtale med sjefen, som bor 5 min unna, at jeg kan sitte på med han de verste dagene. Må da avklares på forhånd, i tilfelle han har møter et annet sted først på morgenen.
      5. Når alt går i mot, huske å tenke på bomringen som kommer, og som kommer til å spare meg (i følge ryktene) 80 kr dagen.
      Lykke til, håper det ikke blir så dyrt!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Selv om bil er dyrt, liker jeg å ha det da jeg ikke trenger å tenke så mye over logistikk når jeg skal noe sted – bare sette meg i bilen å kjøre. For øyeblikket jobber jeg et sted hvor jeg bruker litt over en halv time på og kjøre og det ikke går kollektivt (tør ikke tenke på hvor lang tid jeg ville brukt om jeg syklet..). Dessuten bor foreldrene mine på et sted som gjør at om jeg ønsker å besøke dem, er ikke kollektivt noe alternativ der heller. Så bilen min er kommet for å bli for å si det sånn.
      På den annen side, jeg tok mye buss når jeg hadde mulighet, og gikk og syklet også når det passet seg sånn.

      Det høres ut som du har funnet en god måte å ordne deg på; det er gull verdt! Du sparer penger, og får både frisk luft og masse trim – rene kinder-egget de fordelene der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg