Hvorfor studier?

Dette er et spørsmål jeg har fått av flere etter at jeg begynte å studere. Tross alt er jeg utdannet bibliotekar og har en jobb, så hvorfor utsette meg for studier? Spesielt når jeg allerede er sliten; hvorfor slite enda mer? Det at jeg var sliten før jeg begynte med studiene gjør det enda mer uforståelig for mange virker det som (selv om de færreste visste hvor sliten jeg var).

De dagene jeg ikke har overskudd til studier, så gjør jeg ikke noe med dem og jeg har heller ikke dårlig samvittighet når jeg ikke gjør noe. Jeg studerer fordi jeg liker å lære nye ting, og økonomi er et emne jeg finner fascinerende. Det er min hovedgrunn for å studere. Om jeg ikke ønsker å fortsette, eller syns det blir for mye dårlig stress og lignende av det er det faktisk så enkelt at jeg bare slutter. Værre er det ikke. Studiene har ingen direkte påvirkning på min nåværende jobb (selv om jeg har gjort nytte av det jeg lærer på studiene i jobben).

En del spør, når de får vite at jeg studerer og hva jeg studerer, om jeg vil benytte meg av det for å kunne bli biblioteksjef etterhvert. Så vidt jeg vet pleier ikke økonomiutdannelse være krav for å bli biblioteksjef, men at det kan være nyttig er det nok ingen tvil om. Jeg kjenner mange som aldri kunne tenke seg å være sjef. For min egen del tenker jeg vel heller: hvorfor ikke være sjef? Jeg har litt av Pippi i meg og tenker at det har jeg ikke gjort før, så det blir sikkert bra!

Studiene gir meg mer energi de dagene jeg har overskudd til å gjøre noe med dem. De gjør at jeg utvikler meg og lærer ny kunnskap. Om jeg har en litt tung dag og likevel jobber litt med studiene og faktisk forstår og husker det jeg holder på med, så gir det meg energi og gjør at dagen kanskje ikke føles så tung. Kunnskap og læring har alltid gitt meg god energi – vel og merke så lenge det er noe jeg ønsker å lære og syns er interessant.

Etter min mening burde studier en holder på med være noe en syns er interessant og som gir deg energi. Forhåpentligvis kan du også bruke de til noe fornuftig når du er ferdig.

Fortell meg gjerne hva du har studert eller studerer, og hva med studiene du syntes var mest interessant.

#studier #studentliv #hverdag #arbeidsliv #arbeidogstudier

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg