Forandringer

I en måned skal jeg nå jobbe et annet sted enn jeg er vant med. Det blir uvant, men spennende. Selv om jeg kjenner de som jobber på det stedet litt fra før av, blir dette likevel annerledes. Nå skal jeg jo tross alt jobbe der, ikke bare være på halv- eller heldagskurs med noen av dem.

Hjemme har jeg lagd litt forandringer ved å planlegge middagene mine på en annen måte enn jeg pleier. Andre endringer jeg jobber med er når jeg legger meg; etterhvert er planen å jobbe mer med morgenrutinene mine også. Den siste tiden har jeg lest noe hver dag; for meg er dette en enkel rutine og noe jeg gjennomfører hver dag. Dette er både noe jeg liker og noe som er bra for mestringsfølelsen; jeg har tross alt lagd meg en ny rutine – det er ikke bare bare.

Mens jeg hadde sommerferie startet jeg å pusse opp gangen, men jeg ble ikke ferdig. Gangen står der fremdeles, uferdig og fin. Så jeg har jo startet den forandringen, men er ikke ferdig med å gjennomføre den enda. Det er egentlig ikke så mye jeg har igjen; må få lagt på gulvlister (må bare finne ut hvilke jeg vil ha først). Etter det blir det bare å sette opp skapet jeg kjøpte på IKEA (og som ligger midt på stuegulvet fremdeles…) og flytte bokhylla tilbake til gangen der den sto (for øyeblikket står den inne på et annet rom der det heldigvis var plass til den).

Andre endringer i livet mitt? Egentlig ikke, eller, jeg begynner endelig å se litt lysere på livet igjen. Det er fantastisk følelse (anbefaler alle å se lyst på livet!). Jeg tenkte også jeg skulle se om jeg skjønte noe av den nye aksjesparekontoen som en nå kan opprette. I dette tilfellet liker jeg tanken på utsatt skatt; da kan jeg investere gevinsten uten å skatte nå, og skattleggingen skjer først når jeg faktisk tar ut gevisten jeg (forhåpentligvis) har opparbeidet meg.

Har du gjort noen forandringer i livet ditt den siste tiden?

#planlegging #forandring #livsstil

3 kommentarer
    1. Kan virkelig anbefale å stå opp tidligere for å få ting gjort på morgenen. Jeg lærte meg et triks for å komme meg opp. Tell baklengs fra fem og så gjør du det. Tanken er da:
      “Jeg må stå opp. Fem, fire, tre, to en. Stå opp” og så gjør jeg det. Jeg står opp en time før jeg må hver dag, for å skrive litt på bloggen min, men det begynte med en time for å drive med litt yoga først.
      Grunnen til at man får gjort mer på morgenen er at viljekraften faktisk, vist nok, er begrenset. Så hvis du planlegger å gjøre noe ‘vanskelig’ på ettermiddagen, vil dette være vanskeligere fordi viljestyrken er brukt opp i løpet av dagen. Det er faktisk undersøkelser som viser at det å bruke viljestyrken gjør en svakere fysisk også.
      Men nå er jo jeg også A-menneske, så morgenen har aldri egentlig vært et problem for meg.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg jobber med saken med å bli mer morgenmenneske, men jeg bruker litt tid fra vekkerklokka ringer til jeg faktisk skjønner hva som skjer…
      Det med viljestyrker har jeg lest før også, er ikke rart da at det noen ganger føles som et ork å gjøre noe på kvelden om en har stått på hele dagen. Det med at en blir svakere fysisk var nytt for meg, og absolutt interessant!

    3. Det var en forfatter som fortalte om det i en bok jeg har lest, så jeg vet ikke hvilken undersøkelse det var, men de hadde tre testgrupper som alle sammen fikk hver sin beskjed. De skulle se en film, den ene skulle tvinge seg selv til å gråte igjennom filmen, en skulle tvinge seg selv til å ikke vise følelser igjennom filmen, og en kunne reagere som de ønsket det. Så testet de hvor sterke de alle var i grepet. Gruppen som ikke hadde trengt å kontrollere sin reaksjon var sterkere enn de andre to gruppene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg