Selvutvikling

Det er flere veier å gå med selvutvikling; en kan enten stå på stedet hvil, gå bakover eller gå fremover. Min oppfatning er at de færreste går bakover med mindre det er noe veldig spesielt. Når det gjelder å gå fremover, er det etter min oppfatning få som gjør det også. Å stå på stedet hvil derimot, der jeg har jeg troen på at mange er.

I flere omganger har jeg vært en av de mange som står på stedet hvil. Noen ganger fordi det er et fint sted å være, mens andre ganger fordi det føles for skummelt å gjøre noe annet. Hvorfor det er sånn kan en jo spørre seg, men det er noe med det å være i det trygge og kjente fremfor å plutselig gjøre noe en er usikker på og samtidig være på ukjent grunn. På jobb har jeg mange ganger følt at jeg har gjort ting jeg ikke kan, det er skummelt, men går generelt omtrent alltid bra. Selv om det kan føles skummelt, så er jeg likevel på trygg grunn, så det er mindre skummelt enn om jeg skulle gjort det et annet sted.

Utfordringen er jo at det er når en er litt ukomfortabel og det noen ganger føles litt skummelt, det er da det er mye utvikling på gang. Jeg husker ikke hvor jeg leste om det, men det å undersøke ting før en setter i gang er vel og bra, men en eller annen gang må du faktisk ta sjansen på å begynne. Du kommer aldri til å ha alle svarene før det begynner, det er ikke sånn det fungerer. Du kan ha mye informasjon, og så finne ut av resten på veien.

Jeg tenker at litt undersøkelser i starten før en begynner på noe er lurt, men så må en faktisk begynne. I de fleste tilfeller er det noen som kan hjelpe deg på vei, noen du kan spørre, noen som vil vise forståelse, steder du kan finne informasjon. Likevel, det er en terskel å gå over, og i noen tilfeller er den veldig høy.

Fordelen med å gjøre noe som kan føles litt skremmende, som du ikke kan ordentlig, som du ikke har gjort før, som er utenfor din komfortsone – du lærer, det blir mindre skremmende og etterhvert utvider komfortsonen din seg. Det er utvikling.

Lenge stod jeg på stedet hvil, men jeg vil fremover, jeg vil lære mer, jeg vil bli enda bedre enn jeg er. Derfor prøver jeg å utfordre meg selv – gjøre noe som er litt utenfor min komfortsone. Det trenger ikke være store ting, det kan være små, men det viktige er at en bestemmer seg og faktisk gjennomfører det. Noe som er lite for noen kan være gigantiske ting for andre.

Derfor utfordrer jeg deg denne uka; gjør noe som er utenfor din komfortsone. Om du forteller andre om det eller ikke spiller ingen rolle, så lenge du selv vet hva du har gjort (og hvorfor) 🙂

#selvutvikling #motivasjon

3 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg er litt snål i matveien, så jeg bestemte meg for å prøve ut noe nytt for meg: peanøttsmør. Oppgave nå gjennomført, men falt dessverre ikke helt i smak – kanskje jeg må kombinere det med noe mer?

      Har også mulighet for en midlertidig jobbendring som både gjør meg ivrig, men også nervøs… Noe jeg har sagt jeg ønsker, men som må gjennom noen kanaler for å kunne fungere – veldig spent på dette!

    2. Spennende utfordring. Eg kommer nok ikkje til å finne på noe annet etter at eg leste innlegget. Men tidligere idag meldte eg meg på et nettkurs, kor eg må gjøre oppgaver. Og det er absolutt utenfor min komfortsone. Då det blir min utfordring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg