Vær – Gjør – Ha

Lenge har jeg vært en av dem som tenker at jeg vil ha det sånn og sånn i livet. For å få til det må jeg HA nok penger, for da kan jeg GJØRE akkurat det jeg ønsker og på den måten VÆRE en suksessfull person.

Først hørte jeg boken som lydbok via Storytel, så kjøpte jeg boken i papirformat fordi jeg den inspirerte meg. Boken er Secrets of the millionaire mind (affiliatelink) av T. Harv Eker. Jeg sitter stadig og blar i den og leser litt her og der. Får lyst til å kjøpe flere av den typen bøker; men det er så mange forskjellige der ute, så jeg syns det er litt vanskelig å velge.

Ifølge Eker forstår rike mennesker verden på en litt annen måte enn det jeg lenge har gjort; hvis du ER en suksessfull person, blir du også i stand til å GJØRE det som må til for å kunne HA det du ønsker.

Når jeg leser det og tenker over det, så er det en god logikk ved det hele. Være – Gjøre – Ha. Jeg har gjennomført noe med den logikken før, jeg bare tenkte ikke over det når jeg gjorde det. Jeg bestemte meg for at jeg ville eie et hus; så jeg jobbet flere jobber for å kunne tjene penger så jeg tilslutt endte opp med å kunne kjøpe et hus. Jeg visste hvor jeg ville og jobbet for å komme meg dit, så jeg kunne ha det jeg ønsket. Mye skryt fikk jeg for det også; at jeg fikk det til – sånn sett kan jeg da kalle meg suksessfull på det området.

Menneskehjernen er et utrolig instrument som jeg egentlig forstår veldig lite av føler jeg, men jeg vet at når jeg har klart noe en gang er det lettere å gjennomføre det flere ganger. Det er fordi jeg allerede har bevist for meg selv at det går.

Så en miks av min egen tankegang med det jeg lærer; finne ut av hva jeg ønsker så jeg kan være og gjøre det jeg trenger for å komme dit jeg vil.

Hva ønsker du å ha; og hva har du tenkt til å gjøre for å få det?

#mål #planer #kunnskap #planlegging

7 kommentarer
    1. Takk for boktips! Skal sjekkes ut:-) Selv ønsker jeg meg større kontroll over hva jeg bruker tida til. Derfor sparer jeg så mye jeg kan for å få flere muligheter i framtida. Kanskje vil jeg jobbe mindre, ta en jobb med lavere lønn eller ikke jobbe i det hele tatt og bruke all tida mi på det jeg selv vil. Men er en avveining mellom livet her og nå og muligheter i framtida.

    2. Sam: Bare hyggelig!
      Enig i at det er en avveining; men det burde være mulig å få i pose og sekk – en må bare tenke litt smart om det. Det høres det ut som du gjør, så det tror jeg du kommer til å klare helt greit 🙂 (litt mer usikker på min egen mulighet der; tips tas imot med takk)

    3. Sam: Det er noe av det som gjør deg flink; at du faktisk gjør noe!
      Det er så mange som sier at de ønsker seg ulike ting, men de jobber ikke for det. Så de av oss som har startet å jobbe for noe vi ønsker; vi har et fortrinn som det er greit å minne hverandre på innimellom.

    4. Jeg har lyst til å høre på (Lydbok er fantastisk, er det ikke?) både The millionaire next door, og Rich dad, poor dad.
      Jeg tror absolutt at selv om Rik ikke er det samme som Suksess (Anser suksess som at man er lykkelig og fornøyd med hvem man er) så vil prinsippene for å oppnå ting være det samme.
      Og ja, man skal jo være fornøyd med hvem man er, men dersom man er ‘så fornøyd med hvem man er’ at man slutter å lære ting, så er man nok ikke fornøyd lenge.

    5. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg må innrømme at jeg foretrekker papirbøker fremfor lydbøker; sliter med konsentrasjonen når jeg hører på lydbøker (skjønt det er enklere med lydbøker på engelsk enn på norsk). Hadde Storytel en liten stund og da hørte jeg på så mye jeg kunne for å prøve å venne meg til det; da hørte jeg The millionaire next door – den kan anbefales. Rich dad, poor dad har jeg lest (har også lest Cashflow av samme forfatter – begge bøkene anbefales her også).

      Du har gode poenger her jeg er enig i. Kan det være at de som er “så fornøyd med hvem man er” har blitt overbevist av samfunnet rundt dem at det er så langt de kommer? At de føler de ikke har behov for noe mer? At de ikke nødvendigvis tenker på å være lykkelig og fornøyd, men heller bare klare å komme seg gjennom livet? – bare en tanke som slo meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg