Mottoer

Jeg er ikke alltid best på selvdisiplin, men jobber stadig med saken. Det er to mottoer jeg ønsker å klare å leve mer etter fordi jeg syns de er både logiske og fornuftige.

Jeg elsker jo å lage lister og å planlegge så denne burde ikke være noe vanskelig å etterfølge. Utfordringen jeg har med denne er at jeg sliter litt med å faktisk gjennomføre det jeg setter meg fore å gjøre på hjemmebane. Heldigvis pleier det ikke å være et stort problem på jobb (der er det bare stadig litt for lite tid til å gjøre alt jeg må og ønsker).

Dette sitatet så jeg i en film og jeg er ganske sikker på at det kom fra baseball eller noe i den duren (jeg er ikke akkurat et sportsmenneske, bortsett fra å like å gå tur). Det å gå utenfor komfortsonen er veldig viktig om en skal utvikle seg som person, men føles ofte så skummelt. Det er jo en grunn til at komfortsonen heter akkurat det; det er et behagelig sted å være. På den annen side; om en aldri utfordrer seg selv så vokser en jo heller ikke på læringen en ville gjort om en faktisk utfordret seg selv.

Ofte skulle jeg ønske at jeg var tøffere enn det jeg er. Jeg syns ofte det er skummelt å gjøre nye ting. Lære nye ting elsker jeg, men å pushe meg selv til ukjente ting, det er jeg dessverre dårlig på. Ofte er jeg redd for å gjøre feil eller å føle meg teit, men faktum er jo at stort sett klarer jeg det jeg har bestemt meg for. Likevel sliter jeg med at jeg ikke stoler nok på meg selv til å gjennomføre ting jeg har lyst til. Da er det selvfølgelig viktig å huske på at alle gjør feil. Når det gjelder å føle seg teit, er det nok mye som sitter i hodet, for ofte har ikke engang andre fått med seg at jeg gjorde noe teit.

De fleste mennesker er veldig ofte mest opptatt av seg selv, av hvordan de fremstår – så der ligner jeg på mange andre. Absolutt en god ting å tenke på innimellom; vi er ofte så opptatt av oss selv og våre tanker og meninger og det vi gjør at vi ikke får med oss det alle andre rundt oss gjør. I de tilfellene jeg føler at jeg ikke aner hva jeg holder på med og dermed føler meg teit, eller at jeg gjør noe feil og blir bekymret for at andre skal legge merke til det og kommentere det – det er da jeg må huske at de fleste er opptatt av seg selv og legger ikke merke til meg.

Egentlig kan den siste tanken der virke veldig negativ og ensom, men noen ganger får den meg gjennom ting jeg syns er vanskelig og da er den faktisk en god tanke. Det er det som er med mange tanker, om du velger å vinkle dem negativt eller positivt – ofte får du det du fokuserer på. Jeg jobber dermed hardt med å fokusere på de positive tingene, livet blir mer behagelig da syns jeg.

Har du noen mottoer du lever etter; eller skulle ønske du kunne leve etter?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg