Viljestyrke og målsetting

Her om dagen skrev jeg om hvordan jeg vil prøve å begrense noen ting jeg ønsker å kjøpe meg. Grunnen til at jeg bestemte meg for begrensninger fremfor helt stopp, har med viljestyrke å gjøre.

Jeg er ikke verdensmester i viljestyrke (og jeg vet jeg ikke er alene om den utfordringen), så i stedefor å lage meg et mål jeg vet at jeg ikke kommer til å klare, ønsket jeg å sette meg et mål som var oppnåelig. Det er jo noe av grunnen til at en ofte (i alle fall for meg) ikke klarer det en ønsker, en setter seg for store eller for hårete mål.

Ofte har jeg satt meg store mål jeg ønsker å nå, og når jeg ikke når de blir jeg litt skuffet, men ikke så veldig. Noe som ikke er så rart da jeg allerede når jeg satte målet regnet med at jeg ikke kom til å klare det. Dermed blir store mål ofte selvoppfyllende profetier: jeg har satt et mål jeg forventer å ikke klare, så jeg klarer ikke å nå målet. Hjernen er nemlig ikke så enkel å lure.

Derfor har jeg om dagen en liten konkurranse med meg selv; sette meg oppnåelige mål. Det er faktisk vanskeligere enn jeg trodde det skulle være. Etterhvert har jeg nemlig innsett at selv om jeg setter meg lave mål er jeg så vant til å ikke klare målene mine at jeg nesten “automatisk” ikke får det til. Så det er viktig å sette seg mål en må strekke seg etter, men samtidig ikke sette målene for høyt. Det er en vanskelig balansegang!

Nå om dagen tar jeg dermed en dag om gangen; eller, mer riktig blir vel faktisk at jeg tar dagen etter en dag om gangen. Hm, det hørtes rart ut, jeg skal forklare: om kvelden før leggetid tenker jeg over hva jeg burde få gjort dagen etter og setter opp en prioritert liste over gjøremålene. Allerede her ser jeg hvilke mål som er viktigerer for meg å få gjennomført enn andre. Den listen (selvfølgelig er det en liste) er det siste jeg leser over før jeg legger meg, og det første jeg leser over på morgenen. Det gjør meg forberedet på dagen som kommer.

Når det gjelder mer langsiktige mål, er de mye mer hårete, men det er en viss progresjon på de dagelige målene for å nå også de større målene som tar lenger tid. Noen dager klarer jeg å jobbe for dem også, mens andre dager får jeg det ikke helt til. Da er jeg veldig påpasselig med å si til meg selv tre ting: 1. dagen er ikke over enda; og 2. i morgen er en ny dag med nye muligheter; og 3. om jeg bare gjør litt så er det bedre enn ingenting.

Hvordan er viljestyrken din? Har du langsiktige mål du jobber mot?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg