Kjøpestopp?

Pleier kjøpestopp å fungere? Om noen bestemmer seg for at de skal ha kjøpestopp når det gjelder en eller flere ting; klarer de å holde seg til det?

Dagens samfunn gjør det enkelt å handle det meste; enten fra butikker med gode priser og lange åpningstider, eller via ulike nettbutikker. Jeg vet for jeg har gjort det mange ganger. Så var det tingen med måtehold da, det er ikke alltid like enkelt. Jeg har grei økonomi og vet at jeg har mulighet til en del ganger å kjøpe meg ting bare fordi jeg har lyst til det, jeg trenger ikke å ha et stort behov for det. Så noen ganger stiller jeg meg spørsmålet: trenger jeg egentlig det jeg kjøper?

I noen tilfeller er svaret ja, mens mange andre ganger er svaret nei.

Bøkene som står i bokhyllen til venstre har jeg lest, men alle bøkene i den midterste bokhyllen, den smale bokhyllen og den lyse bokhyllen til høyre, de er ikke lest. Dessuten jobber jeg på et biblioteket hvor jeg kan låne bøker, selv om ikke alle bøkene jeg har lyst til å lese er der. Så trenger jeg å kjøpe flere bøker? Jeg vil påstå at det er et ganske klart og tydelig nei som er svaret på det spørsmålet. Forrige gang jeg kjøpte bøker var i høst, men likevel er det nå fire bøker jeg har veldig lyst til kjøpe meg. Burde jeg kjøpe dem? Kommer jeg til å kjøpe dem? Burde jeg lese noen av bøkene jeg allerede har før jeg kjøper noen nye?


Hva jeg gjorde når det ble fullt i skapet hvor jeg har puslespillene mine?

Begynte å bruke toppen av bokhyllene selvfølgelig. Jeg vet, jeg begynner å få en liten samling med puslespill nå (og jeg har kvittet meg med noen også). Fordelen med puslespill er jo at om en ikke limer dem til et bilde, kan de pusles igjen og igjen. Likevel så fortsetter jeg å kjøpe dem for å kunne pusle nye bilder. Bare det siste året har jeg kjøpt tre nye. Det høres kanskje ikke så mye ut, men alt skal lagres, og det tar jo tid å pusle dem, spesielt de største…


En ny greie jeg har fått i løpet av litt over det siste året er notatbøker og skriveblokker. En skulle jo kanskje tro at jeg prøvde å kjøpe ting som var spesielle på en eller annen måte, men neida, enkle og pene (og gjerne på salg) er hovedkriteriene mine. Avbildet her er bare de jeg ikke har begynt å bruke, jeg tror jeg har over ti stykker rundt omkring i huset jeg har startet å bruke. Kanskje jeg burde skrive ut i alle fall noen av dem før jeg kjøper enda flere?

Dette er bare en liten brøkdel av garn jeg har. Dette ligger i en puff i stua, og er lettest tilgjengelig. Jeg har dessuten en kommode full av garn, og et skap hvor et par av hyllene er fulle av garn. Bruke opp noe av det kunne også her vært en god ide.

Totalt sett er det disse fire tingene jeg har lyst til å begrense innkjøpene på dette året. Med det mener jeg: ingen flere puslespill i år; ikke noe mer garn med mindre det blir kjøpt inn til noe spesielt jeg skal lage til noen; ingen nye notatbøker før jeg har brukt opp minst et par av de på bildet over. Når det gjelder bøker blir det noe annerledes; to bøker lest fra bokhyllen gjør at jeg kan kjøpe en ny bok om jeg ønsker. Det blir med andre ord ikke direkte kjøpestopp bortsett fra på puslespill; de tre andre tingene har kjøpeforbehold.

Har du hatt kjøpestopp eller lagd deg kjøpebegrensninger noen gang? Klarte du å holde løftet du gav deg selv?

#shopping #kjøpestopp #garn #bøker #puslespill #blokker #notatbøker #skrivebøker

5 kommentarer
    1. Lykke til med kjøpestoppen 🙂 Jeg burde vel egentlig ha det på absolutt alt for en lengre periode, men har ikke nok viljestyrke for øyeblikket 😛

    2. Ja, du er nok ikke alene om å ha de som favoritt. De har holdt på lenge og lager bra greier. Jeg jobber med puslespill, så alltid moro å finne blogginnlegg hvor man kan se hva folk har hjemme i hyllene 🙂 Ønsker deg en fortsatt god søndagskveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg