Snøtur?

De siste dagene har jeg følt meg flink, ikke bare fordi jeg har gått tur, men på grunn av føret som har vært.

En ting er å gå tur på asfalt, en annen ting er å gå tur i skogen. Noe helt annet igjen er å gå tur i lysløypa når det er så mykt at snøen er halvsmeltet. Det gjør det glatt og slitsomt å gå. En sklir litt her og der, det er en ting, men det at en noen ganger småvasser i snø, mens andre ganger er det bare sølte, det er noe for seg selv.

Jeg har jo lyst til å gå hytte til hytte på Hardangervidda, og må dermed komme meg i form så jeg faktisk klarer å gjennomføre det. Hadde vært litt kjipt å bli sittende fast midt på vidda fordi jeg rett og slett ikke orker å gå videre. Derfor går jeg tur. Jeg liker å gå tur, så det er ikke noe å si på det. Utfordringen blir jo sånn som føret er nå om dagen; det blir minst dobbelt så slitsomt (om ikke tre ganger så slitsomt) med all den halvtinte snøen.

På den lyse siden, det blir jo nesten ekstra trening å gå i all den snøen. Vi er nå halvveis i mars, så jeg satser på at snøen forsvinner ganske snart. Da blir det enklere å gå tur, og enklere å beregne tiden det tar å gå turen. Noen ganger går jeg tur før jeg skal på jobb, og da er det jo greit å ha rukket og kommet seg hjem og i dusjen en tur før jeg møter opp på jobb.

Noe annet som er en fordel med snøen; det blir mye lysere fordi snø reflekterer lyset veldig godt (husk solbriller!). Likevel gleder jeg meg til snøen er borte og jeg slipper å slite meg gjennom den når jeg går tur.

#tur #gåtur #snø

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg