Årsmøte og prisutdeling

Der var årets første årsmøte i boks. Jeg sitter i styret i NBF avd. Vestfold som kasserer, og heldigvis for meg ble både regnskap og budsjett godkjent. NBF står for Norsk bibliotekforening – en interesseorganisasjon for alle som liker og er glad i bibliotekene.

Ja, jeg er nok en smule subjektiv når det gjelder dette området. Hele livet har jeg brukt biblioteket mye. Det startet med lille biblioteket hjemme, hvor jeg etterhvert fikk dra alene. Jeg ble godt kjent med bibliotekaren der, og leste masse. Siden jeg brukte folkebiblioteket mitt mye, brukte jeg aldri skolebiblioteket noe særlig, hverken på barne-eller ungdomsskolen.

Selv på videregående brukte jeg stort sett folkebiblioteket mitt, og det er vel egentlig det jeg har gjort hele livet. Brukte biblioteket på høgskolene jeg gikk på, men selv da brukte jeg mitt lokale folkebibliotek.

Årsmøtene i NBF avd. Vestfold er stort sett veldig enkle, mange ganger er det ikke engang spørsmål fra salen mens vi går gjennom listen. I dag var det et par spørsmål til en pågående sak, noe som gjorde at leder kunne forklare litt mer og det satte vi pris på at ble gjort. Noen ganger er det kritikkverdige forhold i bibliotekene, og dette må tas tak i. Organisasjonene gjør det, men noen ganger skulle jeg ønske at også lånerne, brukerne, kundene, innbyggerne i kommunene sa ifra om ting. Still spørsmål, ta det gjerne til pressen – kanskje det kan gjøre at det skjer noe. Pressen regnes tross alt ofte som den fjerde statsmakt – hvorfor ikke bruke den til vår fordel?

Det ble også delt ut Bibliotekpris Vestfold. Årets pris gikk til Tina Malén Hansen fra Horten bibliotek, og Bastøy fengselsbibliotek (usikker på hvilke betegnelser som skal brukes her). Jeg syns det var en veldig velfortjent pris som gikk til et fantastisk menneske. Det var gøy å se at hun fikk prisen, og at hun fikk merke den annerkjennelsen fra både de som hadde nominert henne og oss andre som setter stor pris på henne. Prisen er et trykk av Svein Nyhus som gis ut til vinnerne (jeg kunne godt tenkt meg å vinne fordi det bildet er så spesielt og vakkert). Jeg er heldig som har ved et par tilfeller fått jobbe sammen med Tina.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg