Røykvarslere!

Jeg bor i rekkehus og dermed er det etter min mening litt ekstra viktig med brannvern. Det er ikke brannvegger mellom husene, så om det brenner i en av boligene kan det fort spre seg. Dermed er det viktig at ting som har med brannvern er i orden.

Det jeg ikke visste var at røykvarslere går ut på dato etter ca ti år. Dette var nyheter for meg, og når han som kom innom fra Norsk brannvern sa dette til meg ble jeg litt overrasket. Det er aldri noe jeg har tenkt over før. Jeg ble nødt til å tenke over det nå da det visste seg at den ene brannvarslere jeg hadde ikke fungerte… Han sa også at det skal være en røykvarsler i hver etasje – noe jeg heller ikke visste (og ikke hadde).

Dermed har jeg nå vært på Jula og kjøpt to stykk ioniske røykvarslere og hengt dem opp, en i hver etasje. Nå kan jeg sove bedre fordi nå vet jeg at de to nye røykvarslerne mine fungerer. Røykvarslere kan redde liv, så husk å teste dem innimellom. Årene går dessuten ganske raskt noen ganger, så tenk deg om; hvor gamle er egentlig røykvarslerne du har hjemme hos deg? Har du teste dem i det siste? Har du en i hver etasje? Fungerer de egentlig?

Husk også på annet slokkeutstyr: pulverapparat (går også ut på dato), skumapparat, brannslange… Det kan også være en fordel å tenke gjennom hva du gjør om det starter å brenne. Har du mulighet til å komme deg ut fra soverommet om det brenner i gangen på utsiden? Lader du mobil, pc og andre ting gjennom natten? Du vet vel at det kan være en brannfelle? Den typen ting kan lage ulmebranner hvor de giftige gassene kan drepe et menneske før det i det hele tatt oppstår store flammer. Bruk hodet og fornuften når det gjelder elektriske ting og stearinlys.

Jeg elsker stearinlys, men jeg prøver å alltid huske på å slukke dem når jeg går ut av rommet – en vet aldri hva som kan skje. Noen ganger er det bedre å være føre var…

#brannvern #røykvarsler

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg