Julelukter

Det er mange ting jeg forbinder med jul, en av dem er ulike lukter. Når jeg kjørte opp til Hamar fordi jeg skulle ha eksamen, var det et lite strekke på veien hvor det plutselig luktet så veldig jul. Den julen det luktet var juletre. Jeg vil tro at det var tatt ned en del trær ikke alt for langt fra veien som gjorde at det luktet veldig juletre. Jeg liker den lukta.

En annen lukt jeg liker med jul er lukta av gløgg. Den gløggen jeg kjøper er en helt vanlig gløgg med litt krydret smak og lukt. Andre ting som lukter jul er selvføligelig når en baker julekaker. Det er jo en type kaker en bare lager til jul og aldri ellers. Og så er det selvfølgelig julemiddagen når vi kommer helt fram til julaften. Jeg er alltid hos mine foreldre, og den stemningen det er når mamma står på kjøkkenet og lager mat – hun stresser litt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, maten smaker alltid helt supert.

Om vi er riktig heldige hender det også at det lukter snø ute. Nysnø har en helt egen lukt, og lufta rett før den faller har også en lukt av denne snøen. Den er kanskje ikke så merkbar som enkelte av de andre luktene jeg har nevnt, men om du konsentrerer deg så kan sikkert du også lukte den. Vil riktignok tro at den er enklere å lukte på landet enn midt i byen, men et år når jeg bodde i Oslo, så kunne jeg lukte snøen når den kom der også.

Kombinasjonen av julemusikk, julelukter og julesteming er det beste med førjuls- og juletiden.

Hvilke lukter forbinder du med jul?

#jul #julelukter #julestemning

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg