Formelpanikk…

Nå er jeg i innspurten av første eksamen dette semesteret. Jeg ser streamer, leser pensum og har panikk i en salig blanding. Jeg er irritert på meg selv fordi jeg ikke har vært mer strukturert. Jeg er fortvilet fordi selv om jeg elsker å lære nye ting, er det litt mye på en gang nå. Det å skulle huske noen formler jeg tror kommer til å være nyttig føles litt som en umulighet selv om jeg har brukt formlene i en av oppgavene som er levert inn tidligere i semesteret. Det er bare så utrolig mange av dem…

Egenkapitalrentabilitet: (før skatt) (ordinært resultat før skattekostnad/gjennomsnittlig egenkapital) * 100%; (etter skatt) (Ordinært resultat/gjennomsnittlig egenkapital) *  100%

Totalkapitalrentabilitet: ((ordinært resultat før skatt + rentekostnader)/gjennomsnittlig totaltkapital) * 100%

Soliditet – Egenkapitalprosent: (egenkapital/totalkapital) * 100%; Rentedekningsgraden: Resultat før rentekostnad/rentekostnad

Likviditetsgrad 1: omløpsmidler/kortsiktig gjeld – bør være større enn 2

Likviditetsgrad 2: mest likvide omløpsmidler/kortsiktig gjeld – bør være større enn 1

Finansieringsgrad 1: anleggsmidler/langsiktig kapital – bør være mindre enn 1

Finansieringsgrad 2: omløpsmidler/kortsiktig gjeld – bør være større enn 1

Kredittid kunder: (gjennomsnittlig kundefordring)/(salgsinntekter*1,25) * 365 dager

Kredittid leverandør: (gjennomsnittlig leverandørgjeld)/(varekjøp*1,25) * 365 dager

Varelager tid: (gjennomsnittlig varelager)/(varekostnad) * 365 dager

Bruttofortjeneste: Salgsinntekter-varekostnader

Nullpunktomsetning: faste kostnader/bruttofortjeneste i %

Sikkerhetsmargin: Salgsinntekter – nullpunktomsetning

Bruttofortjeneste og sikkerhetsmargin i %: (B/S)/salgsinntekter * 100%

Dette er formelene jeg tror jeg burde kunne, hvordan i all verden skal jeg klare å huske alle disse? Når jeg skrev oppgaver slo jeg opp i boka hele tida… Om det er noen som har noen gode tips taes alt imot med et gledeshyl nå tror jeg. Sitter her og tenker at jeg kanskje kan komme unna med å bare lære meg noen av dem? Problemet blir jo da å finne ut av hvilke av dem jeg tror er det viktigste…

#studier #studentliv #pensum #formler

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg