Jul og økonomi

Det regnes halv skatt på lønningen jeg får utbetalt i desember, så det gjelder nok for mange. Det er praktisk for de som ikke er best med penger så de også har litt ekstra å rutte med til kjøp av julegaver, julemat og andre juleting. For mange går det masse penger til jul. For en del går det dessverre ut litt for mye penger til jul. Jul er en tid en skal tilbringe med familien, og også litt vennehygge. Det er forventet at huset er pyntet, ofte at en har nye klær, har god mat og drikke når folk kommer på besøk og selvfølgelig gaver. Alt dette er ting som følger med jula.

Jeg har vært heldig, jeg vokste opp med foreldre som var gode med økonomien så jeg hadde alle disse tingene til jul. Det er dessverre ikke tilfellet for alle andre. Noen har rett og slett ikke råd, mens andre ikke er gode nok på det å håndtere økonomien sin. Det å lære om økonomi er noe de fleste gjør hjemme. Mye av problemet ligger faktisk der; om foreldrene ikke er gode på å håndtere økonomien sin, hvordan skal de klare å lære bort gode vaner til barna sine?

Derfor tenker jeg at vi alle burde tenke litt over dette, vær fornøyd når du får gaver fra noen, uansett hvilken verdi gaven har. De færreste liker å innrømme at de ikke har økonomi til alt de ønsker. Vær mer åpen om det er ting du ikke har råd til. Vær forståelsesfull når andre nøler med å skulle være med på et spleiselag når summen er bestemt. Foreslå at alle kan gi det de har mulighet til og ønsker ved et spleiselag. Kjøp god mat, men hva er galt i å be besøkende som kommer ta med noe de er spesielt flinke på å lage? På den måten kan alle nyte noe godt 🙂

Om du sliter med kontroll på økonomien, ta kontakt med enten banken eller venner du har lagt merke til at er gode på sin økonomi og som du vet at du kan stole på. Gjerne gjør litt research, men husk at folk er forskjellige og at ulike tips passer til ulike mennesker. Ikke kjøp dyre gaver du ikke egentlig har råd til. Noen ganger er faktisk tid mer verdifullt enn dyre gaver. For noen år siden hadde jeg vært veldig opptatt hele høsten, og jeg merket at foreldrene mine syntes de hadde sett meg litt lite. Gaven min til dem det året var at de kunne velge seg hver sin dag med meg hvor de bestemte hva vi skulle gjøre. Min mor valgte at vi skulle dra og bowle fordi det hadde hun aldri gjort før, ansiktsutrykket hennes første gang hun kastet kula og traff kjeglene… fantastisk! Min far valgte en gåtur til en topp han aldri hadde vært på før. Prisen på disse gavene var veldig liten; bowling var helt grei pris, og gåturen kostet bare bensinen fram og tilbake fra der vi skulle gå. Begge disse to opplevelsene ga foreldrene mine og meg mye mer enn en ting ville gjort.

Husk at julen også skal handle om familie, venner og det å sette pris på hverandre ved å være sammen. Du trenger ikke masse nytt, du trenger tid med dine kjære 🙂 Prøv å bare bruk penger du har, kjøp mindre gaver, men legg omtanke i dem. Finn ut hvor mye du faktisk har til å bruke på god mat og gaver, og prøv å fordel det på en god måte.

#penger #økonomi #jul #personligøkonomi #julegaver

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg