Julekaker

Jeg baker ikke så mye, men det er en del julekaker det hadde vært rart å feire julen uten. For min del er det snakk om peppernøtter, havreflarn, krumkaker, fylte kjeks og marsipan. De siste årene har også berlinerkranser blitt lagt til denne lista. Det er alltid mamma som lager havreflarn og krumkaker. Peppernøttene lager mamma; vi pleide å hjelpe til å trille dem ut når jeg var liten. Marsipanen lagde mamma ofte deig til mens pappa og jeg lage figurer og kuler, det var vår jobb. Mamma lagde også kjeksene til de fylte kjeksene, men der var det ofte også pappa og jeg som fylte dem. Mens vi hørte på julemusikk pleide jeg å finne to og to som passet best sammen mens pappa fyllte dem.

Berlinerkransene er det jeg som har startet med de siste årene. Det er nemlig tryggest å lage hjemme alene. Det er fordi deigen må være kaldest mulig for om deigen er tilnærmet romtemperatur er det umulig å få gjort noe som helst med den (og den blir fort varm). Jeg blir alltid kjempefrustrert og ganske sint, men likevel føler jeg at det er verdt det fordi jeg syns de smaker så godt. Når jeg steker dem pleier jeg alltid å bli litt misfornøyd fordi de flyter utover og slutter å være så pene som når jeg lagde dem, men så snart de kommer ut av ovnen og er så avkjølte at jeg kan smake på en, ja, da er jeg veldig fornøyd likevel for de smaker så godt 🙂

Hvilke julekaker er du vant til å ha?

#jul #julekaker

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg