Buss vs. bil

Jeg byttet en stund ut det å kjøre på jobb med å ta buss. I starten var jeg skeptisk, men spent. Jeg tenkte det var en fin måte å spare litt penger på om jeg tok den nok ganger i løpet av måneden.

Fordelen med det å kjøre bilen på jobb er at jeg bestemmer selv når jeg drar fra begge stedene. Noe som gjør at jeg kan gjøre meg ferdig med ting på jobb, eller gå noen minutter tidligere om det er det som passer best i forhold til arbeidsoppgavene mine den dagen. Med buss blir det mange ganger litt høy puls for jeg tenker at jeg kanskje er for sent ute, og jeg stresser for å være sikker på at jeg rekker bussen.

Bil

Buss

Fordeler

Ulemper

Fordeler

Ulemper

Dra når det passer

Blir igjen for å gjøre ferdig arbeid

Må avslutte arbeid så jeg rekker bussen

Må avslutte arbeid så jeg rekker bussen

Musikk på radioen

Parkeringsgebyr

Lese bok

Vanskelig å dra til venner etter jobb

Kan dra andre steder etter jobb

Bensinpenger

Får frisk luft når jeg går til og fra busstoppet

Busstidene passer ikke alltid med arbeidstidene

Enkelt med storhandling etter jobb

 

Enkelt med busskort

Avtaler må planlegges

Enkelt å være impulsiv

 

 

 

Det som jeg har skrevet i tabellen her gjør at det ser ut som bil er det beste alternativet. Jeg merker på meg selv at jeg har begynt å sette stor pris på bussen. Fordelene og ulempene med buss og bil har mange likheter, men jeg tillegg de ulike kvalitetene ulik verdi. Storhandling etter jobb for eksempel – ikke så viktig for meg. Frisk luft og lese bok på bussen – har faktisk stor betydning for meg. Spesielt det med å lese bok fordi jeg har lest veldig lite denne høsten på grunn av studiene, dermed var det jeg leste på bussen omtrent det eneste jeg leste i oktober. Det er sjelden jeg drar rett til venner etter jobb, så det er ikke noe jeg tenker mest på. Den økonomiske biten av buss vs. bil derimot, den er stadig i tankene mine.

Alt i alt har jeg kommet til at jeg er glad jeg kan bruke bilen i de tilfellene jeg har behov for det, men bussen er faktisk å foretrekke. Min vektlegging hviler tyngst på den økonomiske biten og boklesinga, det er det som betyr mest for meg. Derfor vil jeg fortsette å ta buss når jeg ser det som økonomisk hensiktsmessig, for da får jeg bonusen med at jeg kan lese bøker 🙂

#transport #bil #buss #økonomi

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg