Studiehelg

Denne helga er dedikert til studier – spesielt fordi det er samling i Hamar. Jeg dro derfor opp i går etter jobb og middag hos foreldra. Ble tatt godt imot hos søster’n og familien hennes. Senga var redd opp, og etter litt skravling sovnet jeg godt.

I dag har jeg tilbrakt mye tid på Høgskolen i Hamar. Dagens fag var grunnleggende regnskap og der har vi gjennomgått oppgaver, stilt spørsmål og fått mange svar. Jeg sliter foreløpig med å huske alle de ulike formlene vi trenger for å regne ut riktige resultater på mange ting: totalrentabilitet, egenkapitalrentabilitet (både før og etter skatt), likviditetsgrad 1 og 2, kapitalens omløpshastighet, soliditet, kredittid for kunder og leverandører og egenkapitalprosent. Dette er bare noe av det, men det var mye av det vi snakket om i dag.

Etter skolen var det hjem til søster’n og få middag, før jeg har jobbet videre med studiene, blant annet testet ut multiple choice spørsmål i virksomhetens økonomi og test deg selv oppgaver i pensumboka til grunnleggende regnskap. Heldigvis for meg denne gangen forventet de ikke at jeg skulle være så sosial, noe som har gjort at jeg har fått jobbet en del med studiene 🙂

Nå skal jeg lese litt pensum før jeg tar kvelden. Jeg skal jo tross alt på skolen i morgen også. Da er det faget virksomhetens økonomi som står på planen.

#studier #studentliv #skole #familie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg