Forovertenking

I går hadde jeg bestemt meg for å se forelesningsstreamer, jeg så en… Jeg fikk lagt en slagplan på hvordan jeg skal få lest alt pensumet før eksamen, noe som er veldig bra. Ulempen er at det ikke blir tid til gjennomlesing av notater og repetering. Jeg vet jeg kan skylde meg selv fordi jeg ikke har vært strukturert nok. På kalenderen skrev jeg nemlig bare hva som burde bli gjort i løpet av ukene. Neste semester skal jeg legge inn hvilke dager jeg skal jobbe med oppgaver, hvilke dager jeg skal se forelesningsstreamer og hvilke dager jeg skal lese pensum. Jeg vil også skrive opp hvilke sider jeg skal lese hvilke dager. Om jeg leser mer: supert!

Med andre ord: både planlegging og selvdisiplin skal jobbes med. Jeg vil ikke bare så vidt stå. Jeg vil gjøre det godt i de fagene jeg tar.

I løpet av semester så langt har jeg lært veldig mye; litt om meg selv og mye om fagene. Eller, jeg har vel kanskje ikke lært så mye direkte nytt om meg selv, jeg har vel heller innsett ting. Jeg har visst lenge at jeg liker lister og jeg liker å planlegge ting, jeg har også visst lenge at gjennomføringsevnen ikke alltid er like god (det er ofte der staheten kommer inn når det er ting jeg virkelig vil eller må få til).

Siden jeg ikke jobber denne helgen, er helgen nok en gang dedikert til studiene. Mange rundt meg har ofte en kommentar når jeg forteller hva jeg studerer: oj, er ikke det vanskelig da? Svaret er jo at jo det er det, men det trenger ikke å bety at jeg ikke kan klare det. Heldigvis har jeg også noen rundt meg som sier at de syns det er imponerende at jeg vil studere noe som regnes som vanskelig, men at de er 100% sikre på at jeg kommer til å klare det. Det er de jeg foretrekker å snakke om utdanning og studier med, de erkjenner at ikke alt er enkelt, men de har likevel tro på at jeg kan klare det – selv når jeg ikke alltid er like sikker selv. Det er godt å ha den støtten 🙂

Så kjenner du noen som studerer: ha troa på dem, oppmuntre dem og støtt dem!

#studier #planlegging #studentliv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg