Psykisk helse?

I dag er verdensdagen for psykisk helse. Det har vært markeringer mange ulike steder, inkludert i sosiale medier.

Jeg innrømmer det, jeg føler ikke at jeg har noe forhold til denne dagen. Eneste grunnen til at jeg vet at det markeres i dag er fordi jeg jobber på et bibliotek hvor det ble markert i dag.

Jeg burde ha et forhold til det, tross alt er psykisk helse en del av oss alle. Jeg har ei venninne som vi pleier å si at sliter litt. Sannheten er vel at hun ikke alltid har den beste psykiske helsen. Desverre.

Alle burde ha et forhold til både sin egen psykiske helse og den psykiske helsen til de som er nære, men hva med alle de andre? alle de vi ikke kjenner?

Det er ikke mulig å se på utsiden om en person sliter psykisk. Vi trenger mer åpenhet om det!

Stort sett ser folk på meg som en jente som er blid og glad. Ofte stemmer det, men jeg har dager hvor jeg ikke vil gjøre noe, ikke vil se folk, hvor jeg føler meg trist av ingenting. Jeg tenker at alle har det vel sånn en gang i blant? Dager hvor livet egentlig burde vært lyst og fint, men det føles mørkt, trist og ensomt.

Jeg har venner og familie som bryr seg, som er glad i meg og som jeg kan snakke med om det skulle være noe. Heldigvis.  – Men hvor lett er det egentlig? Noen personer har ikke noe problemer med å dele om det er noe de syns er vanskelig eller trist eller mørkt, mens andre har ikke lett for det. Hvor slitne må de siste menneskene bli før de sier fra? (om de sier fra i det hele tatt). Hvor langt må det gå?

Jeg trives i mitt eget selskap, jeg liker å være alene. Noen ganger føler jeg meg ensom når jeg er sammen med andre mennesker. Det å være alene og det å være ensom er to vidt forskjellige ting og det er en forskjell som er viktig å merke seg. Jeg snakker sjelden om følelser, jeg er ikke så god på det. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle mine egne følelser, derfor gjør jeg mitt beste for å ignorere alt som ikke er glede. Hvorfor kommer egentlig de andre følelsene? Glede – det er en følelse jeg liker, den er positiv, den påvirker andre i nærheten av meg på en positiv måte og er enkel å uttrykke 🙂

Husk å høre etter hva folk svarer når du spør hvordan de har det, ikke bare ordene de bruker, men hele pakka: ordene, kroppsspråket, mimikken, tonefallet, ansiktsutrykket og hvordan de reagerer på at du faktisk følger med på hva du sier. Vis at du bryr deg og er der for vennene og familien din. Selv om de noen ganger skyver deg vekk gang på gang. De gjør det ofte ikke fordi de ikke ønsker å være sammen med deg, det kan være at de gjør det fordi de sliter. Ta vare på menneskene rundt deg. Bry deg. Ikke bare i dag, men hver dag hele året. Husk også å ta vare på deg selv!

#psykiskhelse #verdensdagenforpsykiskhelse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg