Listemani

Jeg elsker å skrive lister (for de som ikke er listeelskere kan nok det høres rart ut). Jeg har lister over ting jeg øsker å gjøre generelt; lister for ting jeg må gjøre i løpet av en viss tid; egne lister over hva jeg må gjøre i løpet av uka; og lister over hva jeg skal gjøre hver dag. Dessuten har jeg lister over bøker jeg ønsker å lese generelt og bøker jeg ønsker å lese i løpet av måneden. Jeg har lagd meg skjema-lister med sparemål for penger, og andre lister igjen som går på nedbetaling av lån. Jeg har også en liste over bøker jeg har lest (startet med den i 2008!).

Jeg har noen av listene lagret på ulike nettsider – spesielt bøkene (Goodreads.com for bøker generelt, og FictFact.com for å ha orden over hvor langt jeg er kommet i engelskspråklige serier). Pengelistene mine har jeg lagret i excel-ark fordi jeg liker formelfunksjonene som gjør at jeg bare kan fylle inn når jeg bruker penger. Alle de andre “to-do”-listene mine er enten på papirlapper, blokker, ark eller i notatbøker.

Dette er et lite utvalg at de papirskrevne listene jeg har…
 

Problemet med listene er ikke å vite hva som er hvor – der har jeg faktisk god oversikt (det overrasker meg stadig). Utfordringen er at selvdisiplinen ikke alltid er best, noe som gjør at alt på listene ikke alltid fullføres… Sistnevnte har jeg jobber en del med i sommer, og jeg føler at jeg er blitt flinkere 🙂

Er det andre med listemani der ute?

Hva skriver du lister over? Om det er “to-do”-lister – er du flink til å gjennomføre? Er det noen som har prøvd Bullet Journal? (jeg har vurdert det, men følte at det var mye å holde styr på – ja, jeg får med meg ironien her…) Hvilke system bruker du til listene dine? Bruker du penn og papir eller er du mer digital eller er du en miks sånn som meg?

Kjersti

5 kommentarer
    1. Dette var interessant. Nei, jeg skriver sjelden lister, men jeg jobber jo etter arbeidslister. Men resten av livet mitt er så enkelt og har så få faktorer at lister er unødvendige. Men alltid artig å lære hvordan andre tenker. Takker!

    2. Trodde jeg var det eneste listemennesket her! Så godt å høre at vi er flere 🙂 Jeg har lister for det meste 🙂 Og jeg gjør det meste på to-do-listene mine ja 🙂 Er bare noen ting som tar litt lengre tid å gjennomføre enn andre 😉 Men de blir gjort tilslutt 🙂
      Ha en fortsatt god dag! 🙂

    3. tanketromling: Kan ikke påstå at livet mitt er innviklet, jeg tror det er bare det at jeg liker lister, kontroll og det å skrive ned ting 🙂

    4. Knøttet: Det meste på mine lister blir gjort det også, men som du sier at noen ting tar lenger tid. Kanskje jeg ikke trenger å få dårlig samvittighet over ting jeg ikke får gjort når jeg har sagt jeg skal gjøre dem (de blir gjort til slutt…)
      Vi listemennesker må holde sammen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg