Usikker på lengde og starten på en arm

Genser nummer to er godt igang, men jeg har et usikkerhetsmoment. På min første genser fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke, men jeg syns den ble noe kort fordi jeg liker litt lengre gensere. Usikkerheten min er hvor mye lenger jeg burde strikke denne genseren – hvor mange flere centimeter burde jeg strikke på lengden på genseren for at den skal bli akkurat som jeg ønsker? Hvordan måler jeg på meg selv? Jeg bøyer meg jo litt når jeg måler så jeg klarer ikke å få det nøyaktig (men det er kanskje ikke så viktig?). I oppskriften står det 39 cm før jeg setter sammen og starter med raglanfelling; for øyeblikket har jeg kommet til 41 cm.

Siden jeg er så usikker har jeg nå lagt bolen fra meg litt og rakk akkurat å starte på den første armen i går kveld. På armen la jeg opp og strikket 1,5 cm. Totalt sett ble det mye strikking i går – hele fire timer på bolen og 20 minutter på armen.

6 kommentarer
    1. Hei 😊 Har du en annen genser i skapet du liker lengden på? Mål fra under ermen og ned, og strikk samme lengde til du skal koble på ermene. Så nå på den første genseren du har strikket, veldig fin 😊, men det er jo mulig å holde et målebånd fra slutten av genseren og ned til der du ønsker lengden skal være, så legger du til de centimetrene. Dette har jeg gjort flere ganger, og blir fornøyd med resultatet. Lykke til 😊

    2. Du kan jo ta å måle på en jumper/genser du har fra før og som du liker lengden på. Ellers vil jeg si at 40-45 cm på bolen er en ganske grei lengde. Jeg liker også at det er en viss lengde på gensere. Hvis du vil at den skal dekke rumpa så må du nok strikke den noe lengre, vil jeg tro. Stå på! Jeg syns du strikker veldig fint og jevnt.<3

      1. Mønsteret sa 39 cm på bolen, men jeg vil (tydeligvis) ha den lenger – 45 cm derimot høres mer passende ut. Takk for komplimentet med at jeg strikker jevnt – det setter jeg stor pris på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg