Skattesmellen fra NAV

Jeg så på skattemeldingen i starten av april når den kom. Å sjekke alle tallene derimot, fikk jeg ikke suset meg til før i går. Det hjalp ingenting så vidt jeg kunne se, skattesmellen (den største jeg noen gang har fått) var fremdeles like stor. Etter litt leting og lesing på internett kan det se ut som jeg ikke var den eneste som har gått i denne “fellen” (som jeg ikke visste om engang…).

Vanligvis enten skylder jeg bittelitt eller så får jeg igjen bittelitt på skatten. I fjor fikk jeg skattesmell, men tenkte det var fordi jeg hadde betalt ekstra på boliglånet. I år hadde jeg tatt noen andre valg (sparing på konto fremfor ekstra nedbetaling av gjeld), men skattesmellen var som sagt overraskende nok den største jeg noen gang har fått. Så vidt jeg kan forstå burde noen ting vært bedre opplyst om fra NAV sin side? Eller så har jeg gått glipp av opplysninger eller misforstått noe. Uansett. Å være i delvis arbeid samtidig som en får AAP (arbeidsavklaringspenger) fra NAV gjør at NAV trekker mindre skatt enn de burde…Burde ikke NAV vite hvordan de trekker skatt så det blir riktig? (i alle fall mer riktig…)

Å få en overraskende regning som helst skal betales før 31. mai for å unngå renter på beløpet er en ting. Når regningen blir på over kr. 25.000,- føles det litt ubehagelig – spesielt fordi jeg trodde ting var gjort riktig… Jeg har heldigvis spart penger den siste tiden og har dermed nok penger på en sparekonto til å kunne betale restskatten. Sånn sett er jeg veldig heldig. Det kunne vært værre – jeg kunne vært en av de som ikke har noe ekstra så en så stor restskatt kunne veltet mange lass. Nok en gang tenker jeg at her burde NAV kanskje sjekke litt så dette blir mindre problemer for andre i fremtiden?

4 kommentarer
    1. Jeg fikk baksmell jeg også, men heldigvis bare 822,-. Har ikke sjekket tallene ordentlig enda, men det stemmer nok. Jeg jobber 50% og får AAP for resten, så det kan nok ligge noe der for meg også…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg