Neste år må jeg plukker mer villbringebær!

På morgenen i dag tok jeg noe ut av fryseren: ferdig rensede villbringebær. Jeg plukket de tidligere, og nå var tiden kommet for å forvandle de til syltetøy.

Innrømmer at jeg hadde behov for en positiv omgjøring etter at plommesyltetøyet jeg lagde, dessverre ikke ble godt (lurer fremdeles på om det kan kokes på nytt med mer sukker – vil det bli godt da?).

Villbringebærsyltetøy har jeg tross alt laget en gang før, så dette burde jeg klare. Det ble fire og et halvt glass. Absolutt ikke nok til å holde frem til neste år hvor jeg kan plukke mer bær. Så jeg har nå lært! Dessuten; ca 1,5 kg rensede bær blir fire og et halvt glass – akkurat hvor mange glass jeg ønsker å ha for å et helt år vet jeg ikke, men definitivt mer enn dette. Noe sier meg at det vil forsvinne fort…

Riktignok spiser jeg vanligvis ikke mest syltetøy, men det er også fordi jeg foretrekker hjemmelagd syltetøy. Syltetøyet jeg kjøper på butikken smaker aldri helt “riktig”. Om jeg holder meg til å spise ett glass med villbringebærsyltetøy i måneden, vil jeg likevel behøve hele tolv glass… Så rask matematikk tilsier at for å ha til minst ett glass per måned, så vil jeg ha behov for omtrent 4,5 kg.

Hm, burde lage en liste (jeg elsker lister!) som gir meg oversikt over hvor mye jeg ønsker av ting jeg plukker og høster. Vel, nå vet jeg i alle fall hva som vil være “minimum” for villbringebær.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg